Tip van de week

'Leo de Kameleon' van Dominique Minten

Chris Sterkens werkte lange tijd als specialist in marketingcommunicatie bij uitgeverijen. Ze voelt van kindsbeen af de drang om verhalen te brengen; vooral verhalen die aandacht, warmte en verbondenheid laten voelen. Via een vzw brengt ze tweetalige nik-nakboekjes uit om taalintegratie en meertaligheid bij kinderen te stimuleren. Door de opwaardering van de thuistaal ondersteunen de boekjes ook het gevoel van eigenwaarde bij nieuwkomers.

Chris Sterkens kiest vandaag 'Leo de Kameleon' van Dominique Minten als tip van de week.

"Hoe kies je een tekst die je aanspreekt? Als je al bij de eerste drie zinnen iets voelt. Dat gebeurde er met mij toen ik kennismaakte met Leo. Ik las verder. Ja, uiteraard: heel herkenbaar en heel actueel. Iedereen vangt de kritische stemmen op over ons onderwijsmodel: primeert eenvormigheid of is het eindelijk tijd om het industriële model achter ons te laten? Leggen we ons er niet beter op toe om Leo’s te laten schitteren? Volgens economen hebben we geen keuze: alles wat kan worden geautomatiseerd, zal worden geautomatiseerd. Alleen een creatieve nieuwe generatie zal het maken. Leo, dus. De kleine kameleon die zijn best doet om te lijken op de rest en vooral niet opgemerkt mag worden. Want zijn ouders, die weten immers wat goed voor hem is. Arme Leo. Ik ben gevoelig voor alles wat te maken heeft met het zelfbeeld van kinderen. Eens het fout gaat, schud je dat niet zo maar van je af. Het is de rode draad in mijn eigen verhalen, de voorleesboekjes die ik maak om te helpen bij taalintegratie. Geef mij maar kleur, overal. Dominique schrijft in korte, actieve zinnen en ook beeldend, wat ik graag heb. Zij bouwt mooi op naar een climax, dus spanning: ‘check’. Ik zie veel kinderen die het verhaal graag zouden lezen en ouders die het graag zouden voorlezen. Met mooie prenten erbij, uiteraard."

Gepubliceerd op

19 okt 2016