Tip van de week

'De bal' van Evelien

Jeroen Kans is verantwoordelijk voor de Querido Academie, de schrijfschool van Singel Uitgeverijen. Binnenkort start de Querido Academie met een cursus in Antwerpen: de Meesterproef, een intensieve schrijfcursus waar de deelnemers in vier maanden een stevige basis voor hun boek leggen. Iedereen kan leren schrijven, is zijn devies. Talent en aanleg zijn mooi, maar doorzettingsvermogen is minstens zo belangrijk, volgens hem.

Jeroen kiest ‘De bal’ van Evelien als tip van de week.

“De bal is een mooi rond verhaal. Evelien trekt je meteen dat verhaal binnen met de beschrijving van haar leven tot voor kort: ze had het eigenlijk wel goed voor elkaar in haar eentje. In alinea twee introduceert ze het conflict – een goed verhaal kan niet zonder conflict: 'de vriend' komt haar leven en huis binnen, met hond. Evelien moet inschikken en dat gaat overduidelijk niet vanzelf. Met de derde alinea zijn we in het nu beland: 'de vriend' is een paar dagen weg. Toch wordt haar leven niet meer zoals het was: zijn hond blijft thuis.

Ik vind het knap dat ze haar particuliere beslommeringen zo beschrijft dat de lezer zich er in kan herkennen. Eigenlijk maak ik hierboven een cruciale beginnersfout door de ik-persoon te identificeren met de auteur. De biografie van Evelien die ik elders vond, geeft echter aanleiding te denken dat ze over haar eigen leven schrijft. Ze doet dat in een lekkere, pittige stijl met korte zinnen, no-nonsense. Ondanks dat ze vanuit het ik-perspectief schrijft, houdt ze toch afstand tot die ik-persoon. Ze heeft het over 'de broer' en 'de vriend', niet mijn broer, mijn vriend. Dat maakt het een beetje ironisch, ze neemt zichzelf niet helemaal serieus. En dat neemt mij weer voor haar in.

In dezelfde licht afstandelijke stijl vond ik nog een paar verhaaltjes van haar hand, ook over haar leven. Ook die kan ik van harte aanbevelen!”

 

Gepubliceerd op

11 apr 2018