Tip van de week

'Deelnemen' van Marijke Scholten

Diane Broeckhoven heeft een oeuvre van bijna veertig boeken bij elkaar geschreven. Vanaf de eeuwwisseling legt ze zich toe op romans voor volwassenen. Ze zette zichzelf op de wereldkaart met De Buitenkant van Meneer Jules een klassieker die inmiddels in 16 talen vertaald is. Met Wat voorafging, een aangrijpend moeder-dochterboek, doorbrak ze veel taboes. Diane begeleidt op zaterdag 12 mei een schrijfworkshop in het Lijsternest, het huis van wijlen Stijn Streuvels. 

"Mijn keuze is gevallen op Deelnemen van Marijke Scholten, die met haar niet zo korte kortverhaal voor een duidelijke vorm kiest die eruit springt tussen proza van één zin lang, soms wat rommelige verzen en licht chaotische schrijfsels. Het getuigt van durf dat iemand zich niet laat verleiden tot experimenteren of tot effectbejag door ingewikkelde schrijfconstructies.

Bij Deelnemen weet de lezer vanaf de eerste zin, die niet zo spectaculair maar wel heel duidelijk is, wie de hoofdpersoon is en waar hij voor staat. In de korte hoofdstukken die volgen, leven we mee met het geworstel van Karel Couzijn (52): hij verdient de kost als vrachtwagenchauffeur en zorgt daarnaast voor zijn dementerende en vaak agressieve vader die de weg en zichzelf langzaamaan verliest. Die zorg vraagt veel van Karel, te veel, en dat brengt hem in moeilijke papieren. Uiteindelijk zelfs in de gevangenis, waar het soms wat voorspelbare verhaal toch nog tot een verrassend open einde leidt. Hoe tragisch de geschiedenis van vader en zoon ook is, hij is 'rechtdoor' en zonder enige franje genoteerd. Die nuchterheid verraadt - naast woorden als boerenkool, galbak en veel nounou- een Nederlandse pen. We hebben hier te maken met iemand die zich durft te profileren, die ongeacht modes of hypes een persoonlijke en klassieke stijl hanteert. Juist dat schrijven vanuit een eigen identiteit zorgt voor de ware x-factor in dit aardse en herkenbare verhaal."       

Gepubliceerd op

2 mei 2018