Tip van de week

Tip van de week: Dimitri Bontenakel

Dimitri Bontenakel publiceerde de romans Een zwerver met pleinvrees, Mijn ontmantelde wereld en De steek van de schorpioen. Dimitri koos deze week voor Mijn naam is Louiza van Valerie Tack.

In ‘Mijn naam is Louiza’ laat Valerie Tack een protagoniste aan het woord die zowaar genoemd werd naar een kampioen-melkkoe. Worstelend met haar eigen demonen, neemt de vrouw de herinneringen van haar dementerende vader op een recordertje op en tikt ze uit.
“Mijn herinneringen haal ik bij een man die de zijne heeft ingeruild voor het grote niets. Hij ligt ’s nachts vastgebonden in een bed en zit overdag vastgebonden in een rolstoel.”
De auteur heeft geen overtollige adjectieven nodig om haar verhaal te vertellen. Spaarzaam met woorden kiest ze voor die ene observatie die ertoe doet. Zo dwingt ze de aandachtige lezer tussen de regels te lezen. Soms gebeurt dat iets te nadrukkelijk. Wat er zich tussen Louiza en haar vader in het verleden juist heeft afgespeeld, blijft wat onduidelijk en laat de lezer op zijn honger zitten. Dit verdient uitdieping. 
Een intrigerende vertelling zonder franje, met een mooie slotzin.

 

Gepubliceerd op

8 jan 2014