Tip van de week

'Donor' van Sascha Beernaert

Hilde Vandermeeren studeerde psychologie. Ze publiceerde ruim 45 kinder- en jeugdboeken waarvan vele werden bekroond. Sinds 2013 schrijft ze psychologische thrillers voor volwassenen. Voor haar vijfde thriller Schemerzone won ze de Hercule Poirotprijs 2017, de prijs voor de beste Vlaamse misdaadroman. Hilde Vandermeeren geeft op de Schrijfdag van 11 tot 13u de lezing ‘Thrillers schrijven’: met schrijftips voor beginners en gevorderden. Koop je ticket op schrijfdag.be!

Zij kiest 'Donor' van Sascha Beernaert als tip van de week.

"De eerste tekst die mijn aandacht trok, was het gedicht 'Donor', geschreven door Sascha Beernaert. Ik vind het sterk: met weinig woorden wordt er een hele wereld opgeroepen. Ik zal het gedicht niet analyseren en vind vooral dat de mensen het zelf moeten lezen (zelfs meer dan één keer) om aan te voelen waarover het gaat. Bij de rubriek Proza viel me een tweede tekst op: 'Bob Dylan wint de Nobelprijs Literatuur en Proza'. Het begin is origineel en grappig, misschien kon het einde iets sterker, maar opnieuw het vermelden waard. Pas daarna zag ik dat de auteur dezelfde persoon was als bij 'Donor': Sascha Beernaert. Vervolgens ben ik specifiek op zoek gegaan naar nog een tekst van deze auteur en ik las 'Het kerstdiner'. Dat is geschreven vanuit het standpunt van een kind, met humor en ontroering. Schrijven vanuit de leefwereld van kinderen is niet te onderschatten: er is veel inlevingsvermogen voor nodig om de juiste toon vast te krijgen. Maar ook hier is de auteur in geslaagd. Samengevat: ik ben aangenaam verrast door het gevarieerde, literaire menu dat deze auteur ons voorschotelt en geef hem als tip: vooral blijven schrijven, Sacha!"

 

Foto (c) Florian Van Eenoo 

 

Gepubliceerd op

30 mei 2018