Tip van de week

'Drie jongemannen (1)' van Kathleen

Kira Wuck studeerde aan de Hogeschool Utrecht en aan de Schrijversvakschool in Amsterdam. Ze won het NK Poetry Slam en de jaarfinale van Festina Lente. Finse meisjes is haar debuut en is niet onopgemerkt gebleven bij de jury's voor de literaire prijzen. Haar verhalenbundel Noodlanding verscheen in 2016, waarvoor ze genomineerd werd voor de J.M.A.Biesheuvelprijs. In januari verscheen haar volgende dichtbundel, De zee heeft honger. Momenteel werkt ze aan haar eerste roman.

Zij kiest Drie jongemannen (1) van Kathleen als tip van de week.

"Een erg fijn gedicht dat me aan mijn jeugd doet denken, van dwalen in romantiek en melancholiek. Inclusief de avondwandelingen en halve gesprekken. En het gevoel dat alles dat je meemaakt zoveel betekenis heeft, maar ook weer geen. Een soort vreemde onrust. Een gemis vind ik fraai verwoord in de laatste regel: Die nacht sprong ze bij mij in bed en nestelde zich in mijn armen, waar veel te veel plaats was. Een geliefde heeft toch de laatste trein genomen en keert niet meer terug. De Ik is er misschien rouwig om dat het weer niet gelukt is, maar legt zich er ook bij neer. Ik vind het prettig dat er weinig in het gedicht wordt uitgelegd, het is vrij fragmentarisch."

Gepubliceerd op

25 jul 2018