Tip van de week

'Een man' door Dirk Vandenberghe

Daniel Billiet publiceerde een tiental dichtbundels voor volwassenen én jongeren. In maart verscheen zijn dichtbundel Vlinders in het mijnenveld. Hij was o.m. poëzierecensent voor Knack, mede-oprichter van Poëziekrant en het Poëziecentrum. Hij heeft in binnen- en buitenland een fameuze reputatie opgebouwd als schrijfdocent. Hij begeleidt van 13 tot en met 17 augustus de Poetry Summer Academy in Vollezele en geeft een workshop aan (aspirant-) schrijfdocenten tijdens de internationale pedagogische conferentie creatief schrijven 'Out of the box' van 13 tot 16 september in Brussel.

Hij kiest 'Een man' van Dirk Vandenberghe als tip van de week.

"Het empathische kortverhaal, 'Een man', begint quasi banaal en nonchalant: 'Ik heb een man ontmoet.' De geoefende lezer én schrijver weet: in zo'n kort zinnetje kan een enorme hoeveelheid vertelstof schuilen. 

Alledaagser kan het bijna niet: jonge vrouw, niet gelukkig, brengt elke ochtend haar dochtertje Ada naar school. Daar leert ze een 'rijzige, zwarte man' kennen die op zijn beurt zijn dochtertje naar school brengt. Mis! In feite leert ze hem niet kennen. Meer dan wat afstandelijke clichématige banaliteiten wisselen ze niet uit. 

Scherpzinnig zintuiglijk en psychologisch trefzeker worden we ondergedompeld in de gedachten, gevoelens en verlangens van die jonge vrouw. Het verhaal speelt met spiegelelementen, met herhalingen, met veel suggestie. Hoop en tristesse bij deze gekwetste vrouw wisselen elkaar af." 

Gepubliceerd op

27 jun 2018