Tip van de week

Tip van de week: Geert Briers

Geert Briers is al jaren actief in het boekenvak en debuteerde in 2012 zelf als dichter. Hij is sinds kort ook 'Dichter van Braakland' voor het gelijknamige Radio 1-programma. Geert koos voor Z.T. van IT.

"Dit gedicht valt me lastig. Hier wordt een ongemakkelijke sfeer genadeloos scherp getekend. Geen ontkomen aan. De dichter beeldhouwt met taal. De zinnen ‘kloppen’ niet altijd en soms kantelt de betekenis halverwege de zin. Er lijken ook woorden te ontbreken. Toch leest dit gedicht nooit geforceerd en net wanneer de korte, haaks in elkaar gestoken, zinnen té nadrukkelijk worden, komt een lange zin die de achtergrond van het verhaal vertelt en die ademruimte geeft. Het is zo’n gedicht dat je graag leest en herleest.

Ook knap is de keuze voor simpele maar trefzekere woorden. Dat maakt dat een zwaar woord als ‘leugens’ ook daadwerkelijk doorweegt.Toch dit: als dichter mag je jezelf een cadeau doen met de titel van je gedicht. Je verleidt er de lezer mee om je gedicht te lezen én het is een sleutel tot de tekst. Daarom vind ik de titel Z.T. een gemiste kans. Het gedicht tekent zich duidelijk, maar abstract, de titel had er iets aan kunnen toevoegen. Nu was de afkorting bijna de reden waarom ik het niet zou lezen."

Gepubliceerd op

28 mei 2014