Tip van de week

Tip van de week: Han Zinzen

Han Zinzen (1968) is schrijver/freelance journalist met een gitaar. In 2013 verscheen zijn debuutroman In drijfzand (Manteau) en eind augustus 2015 kwam Broers waren we (Vrijdag) uit. 'Omhelzingen' van Ulrike Burki is zijn tip van de week. 

" 'Omhelzingen' van Ulrike Burki is niet coherent. Dat stoorde me aanvankelijk. Wat is dit? Een gedicht? Een overpeinzing? Een verhaal? En waar gaat het dan over? Over hoop? Wanhoop? Over geluk? Triestheid?

Het zijn de laatste twee zinnen die binnenkomen en dwingen om opnieuw te lezen. De taal valt op. Het spel tussen de ondraaglijke lichtheid en de loden zwaarmoedigheid van het leven.

‘Van thuiskomen is hij vergeten hoe dat moet. / En als hij straks in een pyjama en pantoffels glijdt, is hij alleen maar bij zichzelf op bezoek.’

Wat mooi. En droef. Die eenzaamheid. Terwijl het verhaal zo hoopgevend begint. Ook al grijpen we bij Orpheus mis. En weten we dankzij Icarus dat de val komt. Maar die troosteloze weemoed van Odysseus is zo intens. En treffend. Beschouwingen van iemand die het laatste stuk van de weg aflegt. Ulrike is zeventien, staat aan het prilste begin, halsreikend, met de armen hoog in de lucht. Straf.

'Omhelzingen' is niet coherent. En wat zou het? Hier is iemand aan het werk met een scherpe opmerkzaamheid, het sterkste wapen van een schrijver. Zoekend en wroetend met nu al sprankelende flitsen die dwars door het hart naar de kern van de ziel gaan.

Suggestie aan Ulrike: blijf graaien in de duisternis van het bestaan, kneed en polijst, schrijf en schrap, maar bewaar het licht en de liefde in je hoofd.'

Gepubliceerd op

30 sep 2015