Tip van de week

'Het cadeau' van Tommot

Heidi Lenaerts is presentatrice. Ze presenteert 'Django' op Klara. Heidi kiest voor ‘Het cadeau’ van Tommot.

"Ik kijk (of beter: lees) graag rond op Azertyfactor. Ik kies deze week graag voor een langere tekst.

De openingszin zorgt er meteen voor dat je wilt klikken op ‘Bekijk de tekst’: ‘De nacht dat mijn oma stierf wist ik niet dat het mooiste cadeau in een schoendoos op mij lag te wachten.’

Ik ben 40 (morgen 41!) en de laatste jaren ben ik me heel erg bewust van het feit dat iedereen ooit sterft. Mijn grootouders zijn er al een hele tijd niet meer, en mijn ouders zijn ook al zeventigplus... Vorig jaar trok ik met hen een weekendje naar Parijs. Mijn vader werd 70 en ik wilde graag een speciaal cadeau geven. Eens iets anders dan een boek. Het was supergezellig. Wij drie. Zonder aanhangsels zoals mijn man, de kleinkinderen... Twee dagen wij alleen. En na die trip beslisten we om elk jaar zo’n reisje te maken. Voor de tijd samen, de fijne gesprekken, de dingen waar anders veel te weinig tijd voor is.  

Sowieso ben ik een sucker voor kaartjes en brieven. Ik bewaar de mooiste. Ik heb dozen met brieven van pennenvriendjes uit mijn middelbare schooltijd, kribbels die kotvriendinnen onder mijn pedadeur schoven, de eerste liefdesbrieven van mijn man...

In deze tekst blijkt hoe de oma die stierf in de openingszin haar hele leven lang een brief van haar kleinkind had bewaard.

En dat ontroert. En maakt bewust dat het nooit te laat is om aan mooie onuitwisbare herinneringen te werken!

Wat mooi is aan deze tekst is dat de brief die zoveel betekende voor de oma, nu evenveel betekent voor het kleinkind: ‘Volgende week word ik eenenveertig. Zoals ieder jaar op mijn verjaardag lees ik dan luidop voor. Uit eerbetoon aan mijn oma, uit machteloosheid en immens gemis, maar vooral opdat mijn geheugen haar nooit zou wissen.’ "

Gepubliceerd op

22 jun 2016