Tip van de week

'Highlands' van B Simon

Els Dejonghe staat sinds twee jaar op verschillende poëziepodia in België en Nederland. Ze won de jaarfinales van de Poetry Slams van Tilburg en Limburg, en stond bijgevolg in de halve finale van het Nederlands Kampioenschap Poetry Slam. Ze is één van de dichters van het Poëziebordeel, waar je haar kunt vinden als E. Pelski C. Els werkt momenteel aan haar eerste solovoorstelling "18 minuten". Op 14 juli brengt ze "18 minuten" op Kunstenfestival Watou. 

Zij kiest deze week de tekst 'Highlands' door B Simson.

"Sommige gedichten nemen je mee vanaf de eerste woorden die je leest. Ze nemen je mee in een ervaring die je nog niet kende en toch herkent. 'Highlands' door B Simson is zo’n gedicht voor mij. B Simson gebruikt geen eenduidige of voor de hand liggende beelden in dit gedicht, maar het zijn wel beelden die spreken en die je als lezer de ruimte geven om je verbeelding de vrije loop te laten. Het gedicht begint met de schets van een ‘jij’ die ik niet ben maar wel had kunnen zijn. Misschien heeft de beschijving van het landschap meteen effect op me omdat ik net zelf op reis ben geweest naar een plek waar ik alleen was met de natuur? Ik kan me in elk geval voorstellen dat ik daar sta, blootsvoets in sandalen, uitkijkend over het wijde landschap.

De volgende regels intrigeren me in het bijzonder:

'je bent duizend stappen ouder
er is geen wijzer terug'

Ik stel me bij deze regels het gevoel voor dat je kan overvallen in zo'n landschap: je ervaart grootsheid. Je voelt je nietig en tegelijkertijd deel van een geheel. Je eigen persoontje met alle bijbehorende besognes worden voor even in perspectief geplaatst. Een ideaal gedicht dus om de zomer mee in te zetten!"

Gepubliceerd op

4 jul 2018