Tip van de week

Tip van de week: Inge Misschaert

Inge Misschaert herontdekte haar passie voor jeugdboeken tijdens haar studies Germaanse talen. Een eerste jeugdroman Bioboy verschijnt in 2007. Met haar tweede boek, het prentenboek Balthazar, de eenzaamste ezel ooit haalt ze de longlist van de Gouden Uil. Vorig jaar verscheen haar nieuwste boek, Heb Geluk. Uit de talloze teksten koos ze voor 'Het ongeluk' door Joris Sterckx.
 
Eigenlijk zou de titel van dit verhaal onderaan moeten staan. Zo kan je onbevangen de poëtische en ritmische woordenstroom op je af laten komen en hap je op het einde naar adem als je weet waarvoor het meisje te jong bevonden wordt. Het is een verhaal dat me vanaf het eerste woord greep en me een tikje duizelig en ademloos achterliet. De tedere toon van de ik-figuur leidt de lezer eerst vakkundig in de richting van een eerste keer - wellicht te vroeg - tot de wanhoop het overneemt en je de gruwelijke waarheid ontdekt. Je hoort de stem van de verteller bijna trillen. Een tekst met veel gevoel, met veel suggestie, die mij onmiddellijk aansprak. Deze schrijver heeft absoluut talent. Dat bewijst dit gevoelige verhaal, maar ook het verhaal 'Nog nooit' kon me door de fijne humor bekoren."

Gepubliceerd op

25 feb 2015