Tip van de week

Tip van de week: Kathy Mathys

Kathy Mathys is schrijfster, literair journalist en docent creatief schrijven. Zij schrijft over Engelstalige literatuur voor De Standaard der Letteren en zetelde in de jury's van de AKO Literatuurprijs en de Gouden Uil. In 2018 verschijnt haar eerste roman bij uitgeverij Polis. Ze geeft ook les aan de Nederlandse Schrijversacademie.

"Ik heb gekozen voor 'We maken ons zorgen' van Maja. Maja brengt meteen vaart in haar verhaal. Het vlugge ritme van de eerste zinnen past bij de koortsige zoektocht die plaatsvindt in het huis. Dit is een verhaal over een alleenstaande moeder die haar dochter zoekt. Het is bijna schooltijd en ze wil niet opnieuw te laat komen. Dat is al veel te vaak gebeurd.

De schrijfster wisselt de zoektocht in het nu af met flashbacks. Het is ongebruikelijk in een kort verhaal om zo snel te schakelen tussen heden en verleden, dat brengt onrust in een verhaal. Hier kan het wel omdat daardoor de spanning hoger wordt. Toch zou het ook interessant zijn om dit verhaal eens anders aan te pakken. Om te beginnen met een stukje in het heden, dan een lange flashback en aan het einde opnieuw het heden.

De lezer wordt meteen meegenomen in de wereld van een alleenstaande moeder. De taal is eenvoudig met af en toe een goede vondst. Zo heeft de moeder een hekel aan kleuterjuffen omdat ze zich gedragen en praten 'alsof de hele wereld bestaat uit mensen die duidelijke instructies nodig hebben'. Zo omschrijft Maja haarscherp hoe die vrouw denkt over kleuterjuffen.

De details maken het verhaal levendig en aansprekend: boterhammen op het aanrecht, een speelplaats vol prinsen en draken. Af en toe moet deze schrijfster wel opletten dat ze niet een columnachtige toon aanslaat, dat past niet in dit verhaal. De conversatie met de buurvrouw is naturel maar de weergave van de dialogen is niet helemaal helder, het is niet honderd duidelijk wie precies wat zegt.

Het eind van het verhaal is wat bruusk. Of maakt dit deel uit van een langer verhaal? Dan kan het uiteraard wel."

Foto: Koen Broos

Gepubliceerd op

21 okt 2015