Tip van de week

Tip van de week: Katrien Merckx

Katrien Merckx is boekhandelaar bij De Groene Waterman. Zij koos voor Zonnig met een wolkje armoede van Guy Bourgeois.

"Het is waar: ik lees. En is dat niet wat elk aspirant schrijver beoogt: gelezen worden. Ik liet me overtuigen. Uiteindelijk was het “Zonnig met een wolkje armoede” van Guy Bourgeois dat me het meest aansprak.  Pas achteraf zag ik dat collega Thomas Barbier van dezelfde auteur een stukje koos. Geen probleem voor mij. Eerlijk is eerlijk.

Je schreef een persoonlijk stukje waarin je het andere Spanje toont, weg van alle platgetreden paden. Naar de achterbuurten van Barcelona en het door homo’s geliefde dorp Sitges waar je aanvoelt hoe het is “anders” te zijn. Met duidelijke contrasten confronteer je ons met het onbekende.

Door de lezer rechtstreeks aan te spreken, betrek je hem bij het verhaal. In het begin door te refereren naar de populaire Amerikaanse serie The Wire. (Bijna) Iedereen kent het. Wat heeft Barcelona met The Wire te maken? Het werkt.

Daarnaast wissel je langere, beschrijvende zinnen af met korte, appellerende zinnen die me aan het denken zetten.

Je laat de lezer reizen op de gedachten van een ander,  verruimt zijn blik en opent nieuwe horizonten. En is het niet net dat wat een goede tekst moet doen?"

 

Gepubliceerd op

26 mrt 2014