Tip van de week

Tip van de week: Kluger Hans

Kluger Hans is een "ongetemd literair tijdschrift" dat vier keer per jaar verschijnt. De redactie van het magazine koos ook deze week voor een tekst van Femke Vindevogel.

"In 'Zondagnamiddag' formuleert Femke helder waar het haar om te doen is. ‘oma en haar verleden zijn krap behuisd’  Door in de eerste regel het poëtische landschap van het gedicht meteen sensitief weer te geven in een ontzettend mooi beeld neemt ze je als lezer bij de lurven. De beelden die worden beschreven zitten tussen herkenbaarheid en vervreemding in. Soms ligt het cliché op de loer, wie kent immers niet de geur van gebak en koffie in de living van zijn grootmoeder, maar dan raast ineens een trein langs de achtertuin en wordt het beeld speels van zijn sentiment ontdaan.

De tegenstellingen in het gedicht werken goed op elkaar in. Het behang dat vol zit van reizen uit het verleden gaat een verbinding aan met de trein die langs rijdt en het leven op straat waar haar grootmoeder naar gaapt. Mooi uitgevoerd. Naar het einde toe verliest het gedicht aan kracht. De breinaalden zijn te snel gevonden. De laatste zin legt uit wat ik al weet. Dat is jammer. Maar desondanks schetst Femke een wereld waarin de lezer mee kan. Ze heeft een tedere verbeelding en dat is bijzonder waardevol."

Gepubliceerd op

18 feb 2015