Tip van de week

Tip van de week: Lief Vleugels

Lief Vleugels (1953) schrijft romans en poëzie. Ze was als docent schrijftraining en poëzie verbonden aan SchrijversAcademie, de Schrijvervakschool in Paramaribo, Suriname, en diverse scholen, bibliotheken en gevangenissen. Ze tipt het kortverhaal 'MH17' van Iris van der Putten.

"Bij het lezen van de eerste zin vermoedde ik al dat 'MH17' mijn favoriet zou worden. 'Het is haar geur die hij vergeten is.' Het zou de eerste regel van een gedicht kunnen zijn. Iris schrijft poëtisch, sober en toch beeldend. Het verhaal speelt zich af in het hoofd van een man/jongen die zijn vrouw/meisje mist. Wat er met haar gebeurd is, wordt niet verteld; het echte verhaal lees je tussen de regels. De geheimzinnige titel deed niet meteen een belletje rinkelen, pas bij de zin 'Hij heeft nachtmerries over haar vrije val,' vermoedde ik dat MH17 een vluchtnummer was. Wat verder in het verhaal wordt terloops vermeld dat ze elkaar in Kuala Lumpur leerden kennen. Toen wist ik het. MH17 was het vluchtnummer van van de Boeing 777 van Malaysia Airlines die in juli 2014 van Amsterdam naar Kuala Lumpur vloog en in Oekraïne neerstortte.

Zowel de schrijfstijl van Iris van der Putten als de inhoud van het verhaal spreken me heel erg aan. 'MH17' is zonder enige twijfel mijn tip van de week."

Gepubliceerd op

26 aug 2015