Tip van de week

Tip van de week: Martijn Lindeboom

Martijn Lindeboom is schrijver, organisator van de Paul Harland Prijs schrijfwedstrijd en redacteur van Hebban.nl/Fantasy. Hij schreef o.a. de boeken Lagen in Stad, Schatten uit de schaduw en De brandende krijger en geeft workshops ‘Fantasy schrijven’. Martijn koos voor het flitsverhaal Brave meisjes van Christine Van den Hove.

“Een flitsverhaal is veel moeilijker dan het lijkt. Om in zo’n korte tekst informatie, stroming en emotie samen te brengen, dat is een prestatie. Dit verhaal is een kleine ontdekkingstocht naar bedoeling, terwijl bij eerste lezing het stuk al mooi is. De schrijfster roept beelden op, maar kloppen ze wel? Past wat in mijn hoofd opkomt bij wat de auteur heeft bedoeld? Bij herlezing vallen de aanwijzingen op hun plek en wordt een heldere scene neergezet.

Ik werd dit verhaal ingetrokken door de ‘sense of wonder’ die het perspectief bij mij opriep. Het overtuigde me vervolgens doordat, ondanks dat het over iets anders ging dan ik aanvankelijk fantaseerde, het gevoel van verwondering nog sterker werd.

Toch ook een paar opmerkingen: ik snap het beeld van ‘traag springen’, maar toch haalde me dat heel even uit de stroom van het verhaal. Daarnaast denk ik dat het woord ‘meester’ misschien niet helemaal past bij het perspectief dat door ‘spinnen’ helder gemaakt wordt. Tenslotte: ‘soms’ en ‘maar één keer’ in de openingspassage lijken met elkaar in tegenspraak. Maar dat zijn kleine dingen. Brave meisjes is een heel mooie flits van twee (bijna drie) levens."

Gepubliceerd op

9 jul 2014