Tip van de week

'Zo veel mogelijk delen' van Gino Dekeyzer

Onno van Gelder jr. is acteur/regisseur en auteur van korte verhalen. Jongeren zullen Onno gezien hebben in “Hotel 13” en “Kosmoo”, twee jeugdseries van Studio 100. Drijfhout publiceerde al enkele kortverhalen van zijn hand. Op 24 september staat Onno ook op het boek- en woordfestival Woordzee. Het volledige programma vind je op woordzee.be. Als je meer wil weten over Onno van Gelder, neem eens een kijkje op onnovangelderjr.be

Hij kiest deze week 'Zo veel mogelijk delen' van Gino Dekeyzer als tip van de week.

"Dit kortverhaal heeft mij van meet af aan mee. Reeds bij de eerste zin voel ik tristesse en wordt heel duidelijk een beeld geschetst over het hoofdpersonage. Dat hij ouder is dan de meeste omstaanders kan meerdere verklaringen hebben. Maar is hij dáárvoor onwennig ? Dat hij ‘op de parking van een supermarkt staat aan de rand van een kudde jonge knapen’ doet mij vermoeden dat het om een eenzaam iemand gaat. Bingo, enkele zinnen verder blijk ik gelijk te krijgen.

Dit verhaal over eenzame mensen krijgt echter heel plots een goed gevonden en zeer onverwachte wending. Hier wil ik niet op ingaan om het plezier van het ontdekken van die wending niet te verbrodden.

‘Het begint zachtjes te regenen.’, is de laatste zin. Grijze parkings en anonieme winkelcentra op een druilerige dag. Ik vraag mij af of het ook niet begint te regenen in de harten van de personages, ik vraag mij af of de regen hen dichter bij elkaar gaat brengen. Het is goed wanneer een kortverhaal langer duurt dan zijn effectieve leestijd."

Gepubliceerd op

20 sep 2017