Tip van de week

Tip van de week: Patricia De Landtsheer

Patricia De Landtsheer is sinds 1979 auteur van poëzie, romans voor volwassenen en jeugd. Patricia werd meermaals bekroond o.a. door de Kinderjury. Zij was gedurende een aantal jaren docente literaire creatie en geeft workshops en lezingen poëzie en literatuur voor volwassenen en jongeren. Patricia twijfelde tussen drie teksten: 'In memoriam' door Snevers, 'Novemberhemel' door Tommot en 'Herfst op de binnenplaats' door Christine Van den Hove

Over 'Herfst op de binnenplaats' schreef Patricia: "Dit korte stukje proza beschrijft perfect de evolutie van de naderende herfst. De openingszin 'de wijnstok laat zijn schaduw los' doet aan het afscheid van de zomer denken. Je zou zeggen: langzaam, maar toch ook weer niet. En toch vervolgt de schrijfster met de langzame handeling van nakende herfst die 'gele bladeren' herschept tot 'droog en krakerig'. Kan dit als een metafoor van leeftijd worden gezien waarin de mens evenals het blad op termijn bros en broos wordt? Zo gaat het nog even verder wanneer het 'dak van ranken' als een 'rafelig ajour' achterblijft en zichzelf verdrinkt in de bruine wemeling van buigende, wiegende takken.

Langzaam lezend ervaar je de evolutie van de seizoenen in een metafoor van leven waarin natuur maar ook mens centraal staan, om tenslotte meedogenloos stuk te worden geslagen met de laatste zin als de 'snoeier met zijn schaar' nadert en je met de neus op de naakte feiten drukt. Het einde is hard en onomkeerbaar.

Liever had ik gezien dat de schrijfster voor een milder einde had gekozen. Misschien zou hoop in het verschiet kunnen ontstaan als woorden als 'snoeier' en 'schaar' vervangen zouden worden door een iets milder gegeven.

De taal van het gedicht is helder en verhalend."

Gepubliceerd op

11 nov. 2015