Tip van de week

Tip van de week: Peter Minten

Peter Minten debuteerde in 2013 bij uitgeverij De Geus met de verhalenbundel Het aarzelen van de tijd. Een aantal van zijn verhalen hadden eerder al hun weg gevonden naar Vlaamse en Nederlandse literaire tijdschriften. Peter Minten werkt nu aan een roman.  Peter koos voor Opening night van Adeline.

"‘Opening night’ lijkt het begin van een klassieke man-vrouw historie. Ondanks het feit dat er ogenschijnlijk weinig gebeurt, intrigeert het verhaalfragment.  Het is geschreven vanuit het standpunt van Adeline, het personage dat het momentum ondergaat. Daarmee maakt dit hoofdpersonage meteen deel uit van de generatie van Nieuwe Helden. Onze helden zijn, zowel in de literatuur als in het leven, nog zelden diegenen die een gebeurtenis sturen, maar steeds vaker zij die een gebeurtenis ondergaan.

Gelukkig voor het verhaal is dat ondergaan niet éénduidig. Adeline laat zich meesleuren door Petrus. Er zit in haar houding iets slachtofferigs (‘Petrus, de lul’), maar ook iets smachtends. Het conflict tussen die twee gevoelens speelt zich af in Adelines hoofd.  Door het verhaal te schrijven vanuit het perspectief van Adeline, maakt de auteur dat conflict invoelbaar voor de lezer. De spanning wordt meer nog dan door de expliciete woorden en zinnen vooral opgewekt door wat zich afspeelt onder de oppervlakte van de tekst. Knap gedaan."

Gepubliceerd op

8 okt 2014