Tip van de week

'Horzel' van Joris Doerack

Roderik Six is literair recensent bij Knack. Zijn debuutroman Vloed werd bekroond met De Bronzen Uil en voor zijn recentste roman Val mocht hij de West-Vlaamse Prijs voor de Letteren in ontvangst nemen. 

Hij kiest 'Horzel' van Joris Doerack als tip van de week.

"Het belang van openingszinnen kan niet genoeg benadrukt worden. Ben je een aspirantschrijver, ga dan eens in een boekhandel langs en observeer er de snuisterende klanten. Boeken die hen mogelijkerwijze boeien, worden afgerekend op de eerste pagina - een prikkelende openingszin is van vitaal belang. Horzel van Joris Doerack heeft zo'n opener die je meteen binnentrekt. 'Zandkorrels doorzeefden de zonneharpen die rood en moe door het gebladerte braken.' Niet alleen omdat er een prachtig woord in staat - zonneharpen - maar ook omwille van de binnenrijmen, de z-alliteratie, en het contrast tussen stofferige korrels en vermoeid licht. Daar is op gewerkt en dat voel je als lezer.

Het verhaal zelf mocht wat strakker; de auteur probeert net iets te veel thema's in een te korte tekst te proppen. De suggestie van een complexe vaderrelatie is er voor mij bijvoorbeeld te veel aan en de Socrates-clou vind ik persoonlijk een beetje flauw. Maar ondertussen heb je wel een paar goede zinnen gelezen, en daar begint het natuurlijk mee."

Foto door Studio Edelweiss Juist

Gepubliceerd op

14 jun 2017