Tip van de week

'Wat bindt meisjes van 54 en Peter Sagan?' van Anne-Marie De Clercq

Ruth Lasters schrijft poëzie, columns en romans. Ze volgde SchrijversAcademie en publiceerde sindsdien drie romans en twee dichtbundels. Met haar laatste dichtbundel Lichtmeters won ze begin dit jaar de Herman de Coninckprijs. Ze tipt 'Wat bindt meisjes van 54 en Peter Sagan?' van Anne-Marie De Clercq.

"Ik ben in mijn dagbaan als leerkracht eerder communicatief dan streng te noemen. Maar een strenge lezer, ja, dat ben ik wel en zeker na een zware werkdag tijdens het snuisteren op Azertyfactor. Mijn criteria om niet af te haken als er een column voor mij ligt: vlotheid, humor en entertainment. En aan die vereisten beantwoordt de tekst van Anne-Marie De Clercq, meen ik. 

Ik zag de ik-figuur uit haar column meteen naast mij in het fitnesscentrum staan waar ikzelf vaak kom. Een ietwat zwaardere dame van 54 verscheen voor mij tijdens het lezen. Ik zag hoe ze het lastigste toestel van allemaal, de langlaufmachine, uitkoos en erop ging puffen in een fluo outfit waarin ze zich duidelijk niet op en top voelde. Anne-Maries personage mag zich dan wel oncomfortabel voelen door bepaalde verwikkelingen eigen aan haar leeftijd. Het comfort of zeg maar plezier dat De Clercq moet hebben ervaren tijdens het schrijfproces van deze column staat voor mij buiten kijf. Door haar inlevingsvermogen is Anne-Marie De Clercq er hier in geslaagd om zichzelf deels uit te schakelen tijdens het schrijven om haar pen het werk te laten doen. Die overschakeling is noodzakelijk om tot ongekunstelde teksten te komen. Een pen die duidelijk al enige autonomie en spierkracht vertoont voelen we hier, zoals in zinnen als ‘De bijendans tussen Cancellara, Sagan, Vanmarcke en Kutznetsov overstijgt de dagelijkse portie soap, (de) fictieve en de mijne."

(c) Koen Broos

Gepubliceerd op

13 apr 2016