Tip van de week

'Spelen' van Felix Sandon

Yelena Schmitz is redacteur van het literair tijdschrift ZINK. Op dit moment studeert ze Woordkunst aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Vorig jaar won ze de Nieuwe Types Prijs voor beste afstudeerwerk van een Nederlandstalige schrijfopleiding. Ook won ze de Korte Golf Radioprijs 2017. ZINK is een groep jonge schrijvers met een eigen tijdschrift en steeds op zoek naar manieren om de letteren ook buiten het papier te doen leven. Op 5 mei lanceren ze in het kader van het Letterenhuisfestival hun nieuwe nummer: ZINK 04 – De jeugd.

Yelena koos voor de tekst 'Spelen' van Felix Sandon als tip van de week.

"Het is aangenaam om een hele wereld voorgeschoteld te krijgen in zo’n kort kortverhaal. De schrijver valt met zijn beginzin meteen met de deur in huis. Geen aanloopjes of opzetten, je bent meteen ‘daar’. Met een minimum aan woorden weet Felix Sandon een universum te scheppen dat zich voor de ogen van de lezer ontvouwt. Van de velden, de huizen en de tuintjes, tot de sfeer die in de auto hangt.

Verder slaagt hij erin om ogenschijnlijk eenvoudige, maar treffende beelden te laten zien. Dat het kind met zijn neus net boven de onderrand van het raampje komt, bijvoorbeeld. Er hoeft niets uitgelegd te worden, de taal spreekt voor zich.

Het enige woord waar ik aan blijf hangen is ‘vader’. Het zorgt voor spanning, maar creeërt ook een zekere afstand. Noemt het kind zijn vader ‘vader’? Kiest de schrijver bewust voor dit woord? Wat gebeurt er als ‘vader’ zou veranderen in ‘papa’, in ‘pa’ of in bijvoorbeeld ‘Bert’? Kies het woord dat het beste bij jouw standpunt past.

Vaak worden dit soort stukjes ‘flitsverhalen’ of ‘handpalmverhalen’ genoemd – iets dat ik ongelooflijk vind: een compact verhaal dat zich laat neerschrijven op een handpalm. Toch vind ik dat er genoeg stof is om verder te schrijven. Je zou deze tekst kunnen vergelijken met een trailer of een preview voor een langspeelfilm. Ik ben erg benieuwd wat de schrijver zou doen, moest hij kiezen hieraan verder te werken. Welke weg gaat hij uit? Is dit de beginscène van een groter geheel? Mijn tip is om door te schrijven zoals hij deed, met concrete taal, filmische beelden en in dezelfde broeierige atmosfeer."

Gepubliceerd op

25 apr 2018