Tip van de week

Tip van de week: Thomas Barbier

Thomas Barbier is mede-zaakvoerder van de Brugse boekenhandel De Reyghere en bestuurslid van Confituur, het verbond van Vlaamse onafhankelijke boekhandels. Thomas koos voor Proza met witloofsaus van Guy Bourgeois.

"Er bestaan geen helden meer" zeg ik soms wel eens. We leven immers in een tijd waarin geen spanningsveld meer bestaat voor het ontstaan van hoogstaande kunst. We hebben te weinig om tegen in opstand te komen. Hoe lang is het immers geleden dat een Vlaams boek iets heeft teweeggebracht zoals bvb "Het verdriet van België" dat heeft gedaan? Een kritische roman die een generatie beschrijft, onverbloemd nog wel. Guy Bourgeois zou het ook liever anders hebben: we moeten weg van onze gezellige huiskamer en de buitenwereld opzoeken. Weinig auteurs wagen zich nog aan een kritiek. Slechts enkele jongere auteurs neigen in die richting. Onlangs las ik een dergelijke roman van Dave Eggers over de waanzin van sociale media. In eigen land hoop ik dat Roderik Six en Joost Vandecasteele op termijn nog wat keet zullen schoppen en dat misschien een handvol anderen hun voorbeeld zullen volgen. Bourgeois verwijst in zijn column naar W.F. Hermans en Gerard Reve, die toen ook droomden van een lyrische en tegendraadse literaire wereld, en bewijst dat het een probleem van alle tijden blijft. Maar laat ons vooral niet uitlaten om zout in de wonde te strooien, zodat we blijven voelen dat we leven.

 

 

Gepubliceerd op

12 feb 2014