Tip van de week

'Florence en de feeks' van Dominique Minten

Walter Janssens is freelance regisseur, muzikant en acteur voor o.a. Kommilfoo, Radio Cachot, NEKKA, Kapitein Winokio en Theater MALPERTUIS. Hij heeft een verleden als radiodocumentairemaker bij Radio 1, regisseerde tien jaar lang zijn eigen gezelschap Theaterbende DINSKA BRONSKA, speelde als muzikant bij o.a. De Schedelgeboorten en was lid van het cabaretduo MANMANMAN. 

Walter Janssens kiest 'Florence en de feeks' van Dominique Minten als zijn tip van de week.

"Het aanbod aan liedteksten op dit platform trok mijn aandacht. Mijn keuze viel op 'Florence en de feeks' van Dominique Minten. Florence verwijst naar de figuur Sneeuwwitje en de Feeks naar de Boze Stiefmoeder. Die parallel maakt mij nieuwsgierig als toehoorder, hoe gaat de schrijver-zanger met dit sprookje om, ga ik verrast worden en wat ga ik nog herkennen. Het spel van de goede en de slechte is ook altijd een cadeau om over te schrijven.

Dominique is gul met beelden. De metafoor: 'En toen de wereld draaide gelijk de Sinksenfoor!' is mijn absolute favoriet. De sappige taal en het eenvoudige speelse rijm maken van deze liedtekst één kleurrijk feest en dat geeft mij zin om de tekst op muziek te zetten. Schrijfplezier spat van het blad. 

En de tekst blijft verrassen tot in de laatste regel:

'Florence floreert, ze staat parmantig weer recht,
misschien komt u haar eens tegen in 't echt'

Awel, ik hoop het!"

Gepubliceerd op

4 okt 2017