Tip van de week

Tip van de week: Willem van Zadelhoff

Willem van Zadelhoff is schrijver en dichter. Sinds twee jaar is hij schrijfdocent bij de Schrijversacademie. Onlangs verscheen zijn tweede poëziebundel Het ei van Fabergé bij Uitgeverij Voetnoot. Voorjaar 2015 verschijnt bij Atlas Contact zijn vijfde roman, De nachten van Hofman. Willem koos voor Mijn naam is Louiza van Valerie Tack.

"Mijn naam is Louiza. Ik ben vernoemd naar de beste melkkoe van mijn vader. Als ik zo’n zin lees, ben ik verkocht. En natuurlijk ook jaloers. Zo’n openingszin trekt je het verhaal in. En bovendien doet Valerie Tack dat met ogenschijnlijk bijna niets. Twee feiten. Hoe de hoofdpersoon heet en dat ze genoemd is naar de beste melkkoe van haar vader. En toch weet je als lezer dan al zo ongelooflijk veel van Louiza en haar omgeving. Terwijl ze doorgaat de kwaliteiten van haar vaders melkkoe te beschrijven komen we nog meer te weten over het gezin waarin Louiza opgroeit. 100.000 liter melk heeft de melkkoe gedurende haar werkzame leven geproduceerd. Daar besteedde zelfs de regionale pers aandacht aan. En dan lees ik – nog steeds in de eerste alinea! : Die avond in bed draaide mijn moeder zich voor het eerst sinds lang om naar mijn vader. Ze fluisterde hem iets in het oor, liet toe dat hij zich over haar heen boog en zijn geslacht bij haar naar binnen schoof.

 Alleen maar feiten en toch een hele wereld oproepen. Ik ben benieuwd hoe dit talent zich verder ontwikkelt."

Gepubliceerd op

24 sep 2014