Tip van de week

Tip van de week: Wilma van den Akker

In 2014 publiceerde Wilma van den Akker het herinneringsboek Wij van jaargang 1965 en onlangs verscheen haar recensie van de verzamelbundel Af en toe van Lut de Block. Ook begeleidt "Mevrouw SchrijfTaal" schrijvers van kortverhalen en coacht ze cursisten aan de Schrijven Online Academie. Ze tipt het kortverhaal 'Evolutie en beschaving' van Roel Nijleend.

"Het begrip 'leegte' wordt op een bijzondere manier vormgegeven in dit verhaal. Een vrouw is bij haar partnerkeuze te veel op de verpakking afgegaan, en te weinig op de inhoud. Op een moment knapt er iets bij haar en neemt ze het heft in handen. Het is sterk dat het niet blijft bij het lekprikken van die grote zak met lucht. Ook de gevolgen van deze actie worden zeer beeldend beschreven.

De eerste zin is echter te lang en wekt weinig nieuwsgierigheid op. In mijn ogen zou het een oplossing zijn het verhaal helemaal om te gooien: begin met de passage waarin de wens van Mevrouw Piovanelli aan bod komt. Ze hoopt dat haar man het slachtoffer is, mocht een van hen vroegtijdig komen te overlijden. 'Maar die dag stelde ze vast dat haar geduld minder groot is dan verwacht.' De rest van het verhaal volgt dan als terugblik. Het einde waar ze achterblijft met een bloempot confetti wordt zo ook krachtiger. Ook de 'volkse aard' en 'ongemanierde gewoontes' van de man zouden concreter mogen. Zo gaat het personage meer leven. Likt hij zijn mes af? Eet hij met zijn handen?

Hopelijk blijft Roel schrijven en herschrijven. Van herschrijven worden verhalen altijd beter. Zeker als ze eerst een poos hebben liggen rusten, dan kijk je er weer met 'verse ogen' naar."

Foto: Jitske Schols

Gepubliceerd op

3 jun 2015