Amaryllis

Gebruikersnaam Amaryllis

Teksten

Dietjes en datjes

Vult u, in gedachten, even volgende zin aan:‘De man, die het meisje mishandeld had, kreeg van de rechter ***’Mogelijke antwoorden waren: een ongenadig verdict, een levenslange gevangenisstraf, of … een emotionele schadevergoeding. Het onderwerp van bovenstaande zin valt immers onmogelijk af te leiden. Waarde taalgenoten, wat een gat in onze grammatica! Laten wij deze gapende leegte vullen met enkele gepaste achtervoegsels, indien het woord voorafgaand aan de bijvoeglijke bijzin een voorwerp is. Voor mannelijke woorden: die -> dieno.Voor vrouwelijke woorden: die -> dieva. Indien de man dus de agressor in onze voorbeeldzin is, blijft het betrekkelijk bijwoord ‘die’. Indien hij het slachtoffer is, ‘dieno’. Einfach einfach, zou ik zo zeggen. Ah! Ik hoor de moderne 21ste-eeuwse medeburger reeds kreunen. Man versus vrouw, het achterhaalde onderscheid. Hoe zit het met transgenders? Hoe zit het met uniseks namen zoals Chris en Yentl? Welk woord kiezen we voor gemengde groepen? Pakken we het aan zoals de Fransen, voor wie één man in een stadion vol vrouwen volstaat om het genus voor de hele groep te veranderen? Neen, neen en nog eens neen. Voor gemengde groepen, het onzijdig meervoud en geslachtstwijfelgevallen gebruiken wij voortaan een apart woord: die wordt dieto. Dit probleem doet zich niet voor bij het enkelvoud van onzijdige woorden. Als zij een voorwerp in de zin zijn, geldt: dat -> datyf. Inderdaad, een zeldzaam nuttige modificatie! Ik ben er zelf ook bijzonder trots op, dat mijn intellectueel vernuft voor maar liefst 24 miljoen mensen dagelijks een meerwaarde zal mogen betekenen.De met stomheid geslagen lezer wenst nu ongetwijfeld een nieuw Groen Boekje aan te schaffen. Wel, deze mogelijkheid wordt u vriendelijk aangeboden. Met de code !R0N!3 krijgt u 20% korting op uw aankoop, waarvan de auteur van dit artikel slechts hetzelfde percentage winst opstrijkt. En dat allemaal, u raadt het reeds, uit liefde voor onze voortaan nog mooiere Nederlandse taal.  

Amaryllis
0 0

Noem een Facebookvriend niet zomaar een vriend

Een welbekende greep uit het overaanbod: Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn, Tumblr, Instagram, Myspace, Google+, Youtube,… . De lijst is lang. Heel lang. Misschien zijn er zelfs meer sociale netwerken dan u Facebookvrienden heeft, zelfs al ligt dat aantal hoog. De overkoepelende mediaan ligt in België op 241. Dat zijn zes volle bussen vrienden per persoon. Maar bij hoeveel mensen kunt u uw hart luchten bij een kopje koffie? Staat er werkelijk een verhuisteam van 241 man aan uw voordeur, wanneer u een zware kast niet in uw eentje kunt verslepen? We hadden nog nooit zoveel vrienden, we waren nog nooit zo eenzaam. Het is een hedendaagse paradox waarin de meesten zich herkennen. Kwantiteit overwint kwaliteit, het woord ‘vriend’ is gedegradeerd tot een lege huls. Bij deze daarom een warme oproep tot gezonde nuance.   Privacy, de mythe van de 21ste eeuw Zelf beweert Facebook dat het geen privacy-inbreuk wil plegen door de exacte relaties van haar gebruikers bloot te leggen. Laten we deze stelling even onder de loep nemen. In het derde kwartaal van 2017 maakte Facebook een nettowinst van liefst 4,7 miljard euro, en behoort daarmee tot de snelst groeiende en grootste bedrijven wereldwijd. Toch houdt het vol dat haar prioriteit niet bij winstbejag, dan wel bij het verenigen van de gebruikers ligt. Misschien was dat ooit, in de prille levensjaren van het internet, inderdaad het geval, maar tegenwoordig vallen zulke uitspraken toch moeilijk te rijmen met de grootschalige reclamecampagnes en politieke inmenging. Facebook verkoopt geen producten, het verkoopt u. Het heeft ù nodig, meer bepaald uw persoonlijke interesses om zo gericht en effectief mogelijk advertenties aan te bieden. Geen enkel platform vraagt u dermate de oren van het hoofd als Facebook: welke sport beoefent u? Welke boeken heeft u gelezen? Naar welke muziek luistert u het liefst? Waar bevindt u zich? Vroeger kon men enkel ‘liken’ of ‘afblijven’, nu is er ook een scala aan emoticons beschikbaar om gevoelens zo precies mogelijk weer te geven. Het algoritme juicht, de gebruikers zijn tevreden. Want geef toe: “like als je tegen dierenmishandeling bent”, dat kan een computer nog niet interpreteren. Hij zou redeneren dat u doodgeknuppelde zeehondjes leuk vindt, en een paar passende foto’s voorstellen… Specifiëren kan dus geen kwaad, het verhoogt enkel het comfort. Tenslotte verkoopt iedereen die een account aanmaakt zijn ziel aan Facebook, ook inactieve profielen. Lees er de privacyverklaring maar eens op na. Die kan beknopt worden samengevat tot “privacy is een mythe”. Alles wat loszit wordt verzameld, gaande van batterijsterkte en IP-adres tot bankkaartgegevens. Betreden op eigen risico. Waarom dan niet preciseren bij relaties? Als iedereen mekaars ‘vriend’ is, wat is de waarde van vriendschap dan nog?     Alternatieven Andere (a)sociale media tonen dat het mogelijk is om onpersoonlijke benamingen te gebruiken, zonder draagvlak te verliezen. Youtube spreekt bijvoorbeeld over ‘abonnees’ (subscribers), Instagram, Pinterest en Twitter over ‘volgers’ (followers). Met alternatieven uit het dagelijks leven zouden we al een heel eind komen: ‘ouder’, ‘grootouder’, ‘kennis’, ‘collega’, ‘medestudent’, etc. Facebook gebruikt het woord "vriend" als synoniem van een kennis of contact. Een wereld van verschil, want vriendschap gaat over het leven en zijn kronkels, over een soulmate aan je zijde op je levenspad, over wat de ene mens voor de andere mens kan betekenen. En dat dat wederzijds is!   Geen goedkoop titeltje Vrienden zijn schaars en kostbaar. Facebook, strooi dure woorden niet achteloos in het rond alsof het letterkoekjes zijn op 6 december. Laat ons zelf beslissen wie onze vrienden zijn. Echte vriendschap kun je niet plannen en draait niet rond vriendschapsverzoeken die je kunt aanvaarden of weigeren, maar overkomt je. Bovenal werkt echte vriendschap in de luwte, achter de schermen, niet op het scherm zelf. Ook al laten we onze smartphone thuis, vrienden dragen we altijd met ons mee in ons hart.

Amaryllis
0 1

Woordenlakens

ik ben een beddichter mijn lakens vormen een tent waarin ik woorden plooi zinnen verzinsels hersenspinsels hele verhalen of beelden die me die dag verveelden   de slapende kat terwijl ik als een zombie mijn knusse nest twijgje per twijgje afbrak ze vangt graag vroege vogels maar aan nachtraven raakt ze niet   ik deed alsof het doordeweekse slaaptekort niet meer was dan de vlek die koffie op mijn pasgewassen kussen had gemorst vervelend maar afwasbaar onder de douche net zoals die blauwe wallen eigenlijk best verdoezelbaar   alweer lieg ik mezelf voor dat mijn bed een slaapburcht is beschermd tegen wifi en Netflix waar ik de beste koopjes fiks met Klaas Vaak een prima handelaar vermoeidheid kun je inruilen voor dromen en gele korrels op je traanheuveltoppen   helaas ligt de oude man op sterven hij rochelt het strand in een treurig lied op het behang een klare blik nette pyjama's en een kopje onmorsbare koffie dingen waar ik wel van maar niet over droom   dus plooit mijn eivol hoofd woorden in de lakens zinnen verzinsels hersenspinsels beelden of hele verhalen die zich onmogelijk in nachtrust kunnen vertalen ze ademen warm uit op mijn wakkere huid een pikzwart vederkleed zoals dat bij nachtraven heet om die reden wegen mijn dekens 's ochtends zo zwaar en word ik overdag achtervolgd door een spoor van teleurstelling en zwarte pluimpjes   ik ben nu eenmaal beddichter chronisch koffiemorser hartgrondig huisdierbenijder en voortdurend in de rouw om mijn zandman met wie ik ooit de lakens deelde

Amaryllis
0 0

Opleiding

- SOET 2017 (Antwerpen, 22/04/2017): Workshop gedichtentypografie
- Creatief Schrijven op de Boekenbeurs 2017 (Antwerpen, 04/11/2017): Proeflezing en schrijfadvies van Dimitri Leue
- Schrijfcursus met Wim Geysen (Brasschaat, 30/04/2018)
- De Vertaaldag 2019 (Utrecht, 25/05/2019): Vertaaladvies, discussie en feedback met Erik Bindervoet, Andrew Niemeijer en Erik de Jong alias Spinvis

Publicaties

Online:

- SOET 2017 op www.jeugdenpoezie.be (Ik kom gauw)
- SOET 2017 op www.jeugdenpoezie.be (Vogelvederen)
- SOET 2017 op www.jeugdenpoezie.be (Pleonastische Passie)
- Internationale Anton van Wilderodeprijs 2017 op www.kleinsinaaileeft.be (Woordenlakens)
- Taalhelden Columnwedstrijd 2018 op www.taalunie.org (Dietjes en datjes)
- Prijs voor de Nieuwe Taalregel 2018 op www.neerlandistiek.nl (Dietjes en datjes)
- SOET 2019 www.jeugdenpoezie.be (Woordenlakens)
- Nederland Vertaalt 2019 op www.verstegenstigter.nl (I just wanna take a dive)

Gedrukt:

- ‘SOET 2017’ (Pyromance)
- ‘Jong talent in het spoor van Anton van Wilderode’ (Woordenlakens) (ISBN 9789073626577, verkrijgbaar bij skribis.be -> https://www.skribis.be/nl/jong-talent-in-het-spoor-van-anton-van-wilderode.html)
- ‘Verzameling winnende gedichten Internationale Anton van Wilderodeprijs 2017’ (Woordenlakens)
- ‘Internationale Vriendenkring Anton van Wilderode Magazine’ (2de semester 2017) (Woordenlakens)
- ‘Gedichtenbundel Hilarion Thans Poëziewedstrijd: Wedstrijd voor poëzie Lanaken 2018 8ste editie’ (Geduw & Mensenschuw)
- ‘Dichter in beeld poëziebundel 2018’ (Windekind)
- ‘Stemmen uit de geschiedenis: bloemlezing internationale poëziewedstrijd 400 jaar Filips-Willem van Oranje-Nassau‘ (Mementomelodie) (ISBN 9789462662940, verkrijgbaar bij bol.com -> https://www.bol.com/nl/p/stemmen-uit-de-geschiedenis/9200000090315145/?Referrer=ADVNLPPcefe6800cdbf929700d10bf4f6010021539&utm_source=21539&utm_medium=Affiliates&utm_campaign=CPS&utm_content=pdl)
- ‘Doe Maar Dicht Maar 2018’ (Woordenlakens) (Verkrijgbaar via de website of op bol.com: https://www.poeziepaleis.nl/product/dmdm-2018/)
- ‘Doe Maar Dicht Maar 2019’ (Pyromance)

Tentoongesteld:

- Bibliotheek Brasschaat (Windekind)
- Bibliotheek Leuven (De Herfst (haiku))
- Bibliotheek Willebroek (Arendsnest)
- Bibliotheek Heusden-Zolder (Stiftgedicht I)
- Bibliotheek Hoeilaart (Schone Schijnwerpers)

Verwerking:

- ‘De dichter is een koe’ (muzikale theatervoorstelling) (Schone Schijnwerpers)
- ‘De Vertaaldag 2019’ (vertaling opgevoerd door Spinvis) (I just wanna take a dive)

Permanent:

- Poëzieroute Diest: bibliotheek (Mementomelodie)

Prijzen

Prijzen:

- Davidsfonds Oost-Vlaanderen 2015 - Groot Dictee - 1ste prijs
- Junior Journalist Maldegem 2016 - Kortverhaal - 3de prijs (De Diversalia)
- Internationale Anton van Wilderodeprijs 2017 - Poëzie - 1ste prijs (Woordenlakens)
- Beatrijs van Craenenbroeckprijs 2017 - Poëzie - 1ste en enige prijs (Woordenlakens)
- Meet-en-greet met Dimitri Leue op de Boekenbeurs 2017 - Poëzie - 1ste prijs (Vogelvederen)
- Dichter in beeld Brasschaat 2017-2018 - Poëzie - Prijs voor de Jonge Belofte (Windekind)
- Leuvense haikuwedstrijd 2018 - Poëzie - de Scholierenprijs (De Herfst (haiku))
- Poëziewedstrijd Willebroek 2018 - Poëzie - 1ste prijs (Arendsnest)
- Wees eens poëtief! 2018 - Poëzie - 2de prijs (Stiftgedicht I)
- Stapelgedichtenwedstrijd Lebbeke - Poëzie - 1ste prijs
- Junior Journalist Maldegem 2018 - Opiniestuk - 1ste prijs (Noem een Facebookvriend niet zomaar een vriend)
- Gedichtenwedstrijd Hoeilaart 2018 - Poëzie - 1ste prijs (Schone Schijnwerpers)
- Internationale poëziewedstrijd Diest: ‘400 jaar Filips-Willem van Oranje-Nassau’ - Poëzie - 1ste prijs (Mementomelodie)
- Opwijk Poëziewedstrijd 2018 - Poëzie - 1ste prijs (Zwoele Zomer)
- Jotie T’ Hooft poëzieprijs 2018 - Poëzie - 3de prijs (Pyromance)
- Schrijfwedstrijd bibliotheek Geel - Kortverhaal - 1ste prijs (De bieb in 2028)
- Internationale Anton van Wilderodeprijs 2018 - Poëzie - 1ste prijs (Pyromance)
- Beatrijs van Craenenbroeckprijs 2018 - Poëzie - 1ste en enige prijs (Pyromance)
- Taalhelden Columnwedstrijd 2018 - Column - 1ste en enige prijs (Dietjes en datjes)
- Literaire Prijzen van de stad Sint-Truiden: Jongerenprijs 2018-2019 - Poëzie - 2de prijs (Pyromance)
- Junior Journalist Maldegem 2019 - Opiniestuk - 1ste prijs (Parels voor de zwijnen)
- SOET 2019 - Poëzie - 2de prijs (Woordenlakens)
- Nederland Vertaalt 2019 - Literaire vertaling - 1ste prijs NL-ENG (I just wanna take a dive)
- Internationale Anton van Wilderodeprijs 2019 - Poëzie - 1ste prijs (Papavers)

Eervolle vermelding:

- Hilarion Thans Poëziewedstrijd 2018 - Poëzie - 1ste eervolle vermelding (Geduw & Mensenschuw)
- Opwijk Poëziewedstrijd 2018 - Poëzie - 1ste eervolle vermelding (Papavers)
- Prijs voor de Nieuwe Taalregel 2018 - Column - 1ste eervolle vermelding (Dietjes en datjes)

Shortlist voor grote prijs:

- SOET 2017 - Poëzie - finalist (Pleonastische Passie)
- Doe Maar Dicht Maar 2018 - Poëzie - finalist (Woordenlakens)

Overig:

- Top 100 Opwijk Poëziewedstrijd 2018 - Poëzie - (Blauw Bloed / Kalligrafie / Ik kom gauw)