1STE SCENE - INSIDE OUD HUIS VAN DE OVERLEDEN PLAATSELIJKE SCHRIJVER SPEARE - SCHRIJFKAMER

KERLAN

Moet je zien, zoveel boeken!

greta

De kasten begeven het bijna...

GIDS

Niet alle boeken zijn van zijn hand. Ferdinand Speare was ook een verwoed lezer.

Bartel

Was de man gehuwd?

GIDS

Ja, waarom vraagt u dat?

BARTEL

Kinderen?

GIDS

Neen, daarover bestaat ook een mythe.

GRETA

Een mythe, wat interessant.

KERLAN

Hoe luidt de mythe?

BARTEL

Hij las teveel, schreef teveel en had geen tijd voor boelekes te maken...

GRETA

(geeft Bartel een ellenboogstoot)

Jij met je flauwe mopjes...

GIDS

(lacht beleefd)

Het geheim is nog niet achterhaald... het gezegde luidt:

Kennis is macht zonder liefde. Liefde is aanvaarden en geven. Met de juiste kennis kan de macht van de vloek worden bezworen en wordt de schrijver herboren.

GRETA

Cryptisch omschreven...Kerlan dat is een kolfje naar jouw hand.

KERLAN

De kennis kan verwijzen naar de boeken...hoe meer je weet, hoe meer macht...de liefde werd verwaarloosd. Dat weten we, maar de rest is Chinees voor mij.

BARTEL

Dus als ik het goed begrijp zou de oplossing in de boeken liggen?

GIDS

Het spijt me, de boeken zijn niet leesbaar...ze zijn zeer fragiel.

GRETA

Spijtig...

GIDS

Tot zover de toer. Ik wens iedereen nog een prettige dag en vergeet heu...de gids...niet.

Greta, Kerlan en Bartel gaan naar buiten en blijven voor het huis staan. de gids trekt de voordeur gewoon toe.

GRETA

Heb je dat gezien? De gids doet niet eens de deur op slot!

BARTEL

Het zal een zelfsluitend slot zijn?

KERLAN

Bartel doet niet zo idioot...dat bestond niet in de 16de eeuw.

BARTEL

Het zou toch kunnen dat ze het slot hebben vernieuwd?

GRETA

(draait zich van de ene naar de andere kant)

Is die gids weg?

(wandelt naar de deur en rammelt aan de deurknop)

Ik wist het! In zo'n boerengat kent men geen misdaad.

KERLAN

Haal het niet in je hoofd Greta!

GRETA

Nee hoor. Het is nog veel te vroeg. Vier uur 's nachts is beter.

KERLAN

Vergeet het, ik doe er niet aan mee!

GRETA

(loopt weg van de deur en geeft Bartel een knipoog)

Einde scéne 1

 

2de SCENE - outside OUD HUIS VAN DE OVERLEDEN PLAATSELIJKE SCHRIJVER SPEARE- nacht

Kerlan, Greta en Bartel, elk met een hoofdlamp, staan voor de deur.

KERLAN

Greta, ik vind het nog steeds geen goed idee...

GRETA

(snauwt)

Genoteerd.

BARTEL

Greta, wees nu eerlijk...we kunnen toch in één nacht niet heel de bibliotheek lezen?

GRETA

Neen, officiële boeken kunnen we laten liggen - tenzij we pech hebben en de oplossing verstopt werd in meer recente boeken - het zijn de losse nota's en kaften die we eerst bekijken.

KERLAN

(sarcastisch))

We hebben 14 dagen vakantie... slapen heel de dag en pluizen 's nachts de bib uit. Moet kunnen...

GRETA

Drie nachten en dan hou ik er mee op, beloofd!

 

(de mannen zuchten diep)

openen de deur met een weids gebaar

KERLAN

Waar te beginnen?

GRETA

Kerlan, misschien kun jij de linkerkant onderzoeken, Bartel jij de rechter. Ik neem het bureau en alle andere kleine kastjes...

 

Ieder begint aan zijn taak, het is moeilijk zoeken met enkel een hoofdlamp. Eén voor één doorzoeken ze de kaften en al wat oud is. Zorgvuldig zetten ze alles terug op de juiste plaats.

BARTEL

Op hoop van zege...

( gaat op een antieke stoel zitten en springt onmiddellijk terug recht)

Een springveer...recht in mijn gat!

GRETA

Wees toch voorzichtig! Dat is antiek.

KERLAN

(lachend)

Er is toch niets aan de stoel?

BARTEL

(wrijft over zijn achterwerk met een pijnlijk uitdrukking op zijn gezicht)

Het is u gat ni zeker?

KERLAN

tracht de veer vruchteloos terug te duwen

Wat is dat nu? Ik kan die veer niet terug duwen...

GRETA

Wacht, ik kijk eens mee...

(verrast)

Er ligt iets op de bodem van de stoel...

(vist een klein doosje op)

Kijk, kijk...

KERLAN

Wat is het?

BARTEL

(verbaasd)

Een klein doosje zonder opening.

GRETA

Een klein doosje? Ja...zonder opening...nee!

Alle drie hoofdlampen worden op het doosje gericht.

GRETA

(zit er verbeten aan te prutsen)

Ze duwt aan de zijkanten en een paneeltje verschuift.

(ze haalt er een papiertje uit)

Dit kan niet!

BARTEL

KERLAN

Wat, wat...?

GRETA

Ik geloof dat we geluk hebben...

KERLAN

Bedoel je...

GRETA

Wie kent er oud Engels?

KERLAN

Mijn grootouders komen uit Wales...laat me eens zien.

GRETA

geeft het papiertje af aan Kerlan.

KERLAN

(Leest voor)

Books have thou wisdom, if you can open they eyes of love with the brightness that day brings.

BARTEL

Een ander raadsel! Dat kan hier nog lang duren...

GRETA

Boeken bevatten de wijsheid als het daglicht de ogen voor liefde openen.

KERLAN

Als het vorige cryptisch werd weergegeven...dan zou ik denken...

GRETA

Ja?

KERLAN

Wacht even...zijn hier ogen aanwezig?

BARTEL

Ja, drie paar die er geen sikkepit van begrijpen.

KERLAN

Ik bedoel hier in de kamer, slimmeke.

Ze draaien zich om en beginnen terug te zoeken.

Greta

(Slaakt een verraste kreet)

Ja, natuurlijk! Kijk naar het schilderij aan de muur.

KERLAN

Het portret! Centraal opgesteld... zijn vrouw, met half gesloten ogen... omringt met engelen en bloemen.

GRETA

(onderzoekt de gesloten ogen van de vrouw)

De oogleden kunnen opengeklapt worden!

BARTEL

Dan zitten we met een probleem...

KERLAN

Hoe bedoel je?

GRETA

Dat wil zeggen...we overdag moeten terugkomen...

KERLAN

Ik ben geen pessimist, maarre...dan loopt de gids rond.

GRETA

(zelfverzekerd)

Laat die griezel maar aan mij over...

 

Einde scéné 2

 

 

 

 3de scene - Volgende dag 's morgens voor het museum -

GIDS

opent de deur

Goedemorgen. Jullie! Was mijn uitleg niet duidelijk?

GRETA

(poeslief)

Heel duidelijk. We hebben meteen besloten onze scriptie aan Speare te wijden. Maar dan moeten we een aantal bijzonderheden weten.

(ze klampt de gids vast en glimlacht hem toe)

 

GIDS

Heu...ja, oké. Ik zal mijn best doen.

KERLAN

Heeft hij nog iets anders geschreven buiten boeken?

 

GRETA

Wanneer werd hij echt bekend?

BARTEL

Schreef hij soms in opdracht van het Portugese hof?

GIDS

Momentje ik kan maar één vraag per keer antwoorden.

GRETA

(klampt de gids bezitterig vaster)

Sorry heren, ladies first.

( draait haar rug naar Kerlan en Bartel en loodst de gids mee uit de kamer met het portret)

 

BARTEL

(kijkt gespannen toe of de gids met Greta ver uit de buurt zijn)

Ik open de oogleden, jij let op?

KERLAN

(knikt kort)

BARTEL

(opent de luikjes)

een stralend zonlicht boort zich door de kamer

De twee bundels licht richten zich eensgezind op een boek van de boeken plank.

KERLAN

(haast zich om het boek uit het schap te halen)

Gelukt! Maken dat we hier weg zijn.

BARTEL

En Greta dan?

KERLAN

Als wij hier weg zijn zal ze beslist weten dat we terug naar buiten zijn.

BARTEL

Ja, goed. Ik ben benieuwd!

KERLAN

BARTEL

Haasten zich naar buiten met het boek.

Kerlan en Bartel wachten buiten.

Even later komt Greta naar buiten gewandeld.

GRETA

En jongens?

KERLAN

Opdracht volbracht!

BARTEL

Vlug naar het kamp. Ik ben écht benieuwd.

Ze wandelen weg - komen toe in hun kamp

einde 3de scene

 

 

4de scene het kamp late namiddag

Kerlan zit op een van de kampeerstoeltjes met het boek op het kampeertafeltje

KERLAN

(zit met zijn neus bijna bovenop het boek))

BARTEL

Kerlan, heb je een bril nodig?

KERLAN

(geërgerd)

Wil jij het doen? Oud Engels in schoonschrift vol krullen!

GRETA

Als iemand het kan dan ben jij het Kerlan...

KERLAN

Slijmen helpt niet Greta!

BARTEL

Wat heb je tot hiertoe gevonden?

KERLAN

Kort en bondig: niets. Het gaat over een driehoeksverhouding...

GRETA

Klinkt dramatisch...

KERLAN

Zoals gewoonlijk... 2 mannen willen dezelfde vrouw, de vrouw is getrouwd met een kasteelheer maar is verliefd op de staljongen die haar liefde beantwoordt.

BARTEL

Laat me raden... de kasteelheer komt er achter... en de poppen gaan aan het dansen.

KERLAN

Ja, maar wel op een rare manier... de vrouw mag tussen hun beide kiezen van de kasteelheer, als ze voor hem kiest zal hij haar de vrijheid geven om de staljongen te beminnen en toch van haar houden. Op één voorwaarde dat ze zich niet bemoeid met zijn passie. Vrouwlief kiest voor de luxe en de vrijheid en bemoeit zich niet met zijn passie: boeken schrijven...

GRETA

Vind je niet dat het thema 'boeken schrijven' hier ook zo belangrijk is? Net als voor Ferdinand Speare.

KERLAN

Nu je het zegt...ik ben benieuwd wat er volgt...

(leest begeesterd verder)

GRETA

Nog veel plezier. Ik ga eventjes uitrusten. Ik heb heel de nacht niet geslapen van de warmte.

(doet een dutje in de tent)

BARTEL

Ondertussen maak ik het avondmaal.

KERLAN

Weer spaghetti zekers?

BARTEL

'Geen goesting is geen honger, ‘zei ons moeder altijd. Het is dat of niks!

KERLAN

Ja, pa!

(neemt het boek mee naar zijn tent)

BARTEL

(boos)

Ik ben ook op vakantie hé!

begint met de potten te rammelen en haalt water

ze zitten alle 3 aan tafel spaghetti te eten

GRETA

Wat ben je nog te weten gekomen Kerlan?

KERLAN

Je had gelijk Greta, de overeenkomsten met onze schrijver worden steeds groter.

BARTEL

Wat bedoel je?

KERLAN

Wel... stalknecht wil niet langer aan een touwtje hangen en beëindigt de relatie. Madam verveelt zich en eist een kind of ze verlaat Speare. Hij tracht haar lief te hebben, maar zijn gedachten gaan steeds naar zijn boeken en daardoor blijft zijn jongeheer halfstok hangen. Resultaat: geen bevruchting, geen boelekes. Zijn vrouw wordt depressief en ten einde raad gaat hij een toverkol opzoeken om zijn probleem op te lossen.

BARTEL

Aha!

KERLAN

Inderdaad, zij geeft hem een raadselachtige opdracht...

(neemt het boek op zijn schoot en begint luidop voor te lezen)

Shall ye find young ones to replace the triad you had and one of these read these words:

'For those who choose love instead of wisdom and almightiness, have pity and pledge tears on your name, the cry of a baby will come.  If not swiftly, your ancestors wait patiently. Ye and Lily will find peace in another life.'

GRETA

Wat wil dat nu weer zeggen? En wie is Lily?

KERLAN

De vrouw van Speare...

BARTEL

Wat een drama!

GRETA

(fluistert)

Ja, inderdaad. Onbeantwoorde liefde en wensen... drie ontgoochelde mensen.

(staart Kerlan aan)

Wil je de rest voorlezen?

KERLAN

(glimlacht)

Na het eten en de afwas als verhaaltje voor het slapen gaan.

GRETA

(geeft een speelse klap op de knie van Kerlan)

Afgesproken!

in een van de drie tenten brandt een lamp en hoort men de stem van Kerlan en Greta.

KERLAN

(leest voor uit het boek)

'For those who choose love instead of wisdom and almightiness, have pity and pledge tears on your name, the cry of a baby will come.  If not swiftly, your ancestors wait patiently. Ye and Lily will find peace in another life.'

GRETA

(snikt ingetogen)

Prachtig geschreven... maar zo triest, vooral het einde...

(weent ingetogen)

KERLAN

Kom, kom het is maar een verhaal... kom eens hier...

het enig brandende lampje gaat uit.

Einde 4de scéne.

 

SLOT - 1 jaar later zelfde camping - overdag

Een jaar later staan Greta, Kerlan en Greta op dezelfde camping.

GRETA

(houdt een baby vast)

Hier zijn we weer...

BARTEL

Met eentje meer. Waarom persé terug naar hier?

KERLAN

Ik wil iets nagaan...

ze gaan allen naar het museum.

GIDS

(herkent hen meteen)

Terug welkom!

(buigt zich over de baby)

Wat een prachtig kindje...

KERLAN

We wilden je nog iets vragen...

GIDS

Jaaaa?

KERLAN

Was de naam van de schrijver echt Ferdinand Speare?

GIDS

Nee, hij schreef onder een alias. Zijn echte naam is Karl, Kerlan,  Bartholomeus... Hoe heet de baby?

KERLAN

Lily!

Het huis van de schrijver straalt in de zonneschijn. vanuit de bibliotheek klinkt vrolijk gezang van een vrouw en het hartelijk gelach van een man.

Einde slot

 

Geschreven door Fanny Vercammen op 13/04/2018 - laatst aangepast op 13/04/2018

  • scenario

Deze pagina is enkel toegankelijk op een groter scherm.

Home