we are based on deception kaat arnaert en rosalie vw 11-11-2011

8 nov. 2013 · 17 keer gelezen · 0 keer geliket

bienvenue, wilkommen welkom welcome

 

I start first in english because you know they won the war, and as you see this exposition is

about world war I

 

(nu komt dus een stukje Prince mijne all time favoriete)

my name is katinka arnardo.

i am an art critic

Rosalie asked me to be here. and talk to you, and reflect with you about here work.

so,

Dearly beloved

I think We are gathered here today

to get through this thing called life

 

Electric word life

It means forever and that's a mighty long time

But I'm here to tell you

There's something else

The afterworld

lady’s and gentleman,

there is A world of never ending happiness

You can always see the sun, day or night

 

So when call up your doctor in Brussels

Instead of asking him how much of your time is left

Ask him how much of your mind, baby.

 

Cause in this life

Things are much harder than in the afterworld

In this life

You're on your own

and I am not gonna talk anymore in english

 

ik ben Katinka Arnardo, kunstkritikus van het weekblad kut kult kunst

in english kiss cult art

 

u ziet aan mijn haar dat ik mijn werk zeer serieus neem. ik pas mij namelijk aan aan het werk van de kunstenaar en ik heb hier geluk want ik mocht hier mijn lievelings kleur gebruiken. ( Kaat met elektriekblauwe pruik)

toen ik twee weken geleden een lezing hield over Luc Tuymans dan had ik een bijvoorbeeld grijze pruik. Ik vond het belangrijk om helemaal mee in zijn werk te vervagen. ik vind het belangrijk dat je merkt dat ik de kunstenaar helemaal snap

het gaat hier zeer duidelijk om het gebruik van kleur:

voor mij is kleur primordiaal in kunst.

kleur is “sesam open u”, kleur is vibratie, kleur glinstert.

kleuren geven me informatie over mijzelf en anderen.

ik wordt daar echt lyrisch over:

wanneer ik me in een blauwe kamer bevind, mijn lievelingskleur, en een soort lichamelijke gewaarwording voel, weet ik dat er voor mij in die kleur informatie verborgen ligt.

Het is alsof blauw met mij in contact probeert te komen, mijne plexus solaris trekt dan samen en iedereen ziet aan mij dat ik in contact ben met de ruimte, met de schilderijen, ik zweef en voel wat de kunstenaar heeft bedoeld.

ik doorleef dat, ziet ge ik wordt dan kunst, één met enfin, een installatie of ne gekapte steen, het doet er niet toe, maar hier dus op deze tentoonstelling, kan ik me vereenzelvigen met dat kanaal, want ja het is een lied, een taal, een geheugen van iets van een verleden in kleur gezet, ik wordt daar zo gelukkig van

maar bon

radeloze Rosalie heeft een hele expositie bij elkaar geverfd een hele zaal met rood en groen en recht en rond en gevoelig gekweld bezeten. En daar wij van het leven van Rosalie weten dat het een kosmische strijd om de kleur en de vorm en de toets en de verfhuid de blabla de bloblo de blauwblauw is, dat ieder stilleven een snauw van wanhoop, ieder portret een sterfhuis van smart is, een kreet en een aanklacht, zijn wij voordat er museale aandacht komt, voor de kunstenaar zijn vragen, en voor de pers hier lucht van krijgt komen kijken, of zij nu nog leeft en haar beide oren heeft,

en ja hoor

Rosalie wilt zoals elke kunstenaar het betaamt als klassiek opgenomen worden in de heldengeschiedenis van kunst en cultuur maar rozalie

Waarom, waarom die wapenstilstand. Het is nochthans nooit wapenstilstand in je hoofd. eh rozalie

Daarop beste gepriviligeerde uitgenodigden heb ik Katinka Arnardo hoofdredacteur en kunstcriticus van het befaamde blad Kut Kult Kunst een antwoord.

 

de wereld

is een verhaaltje, en wie dat het beste kan vertellen mag de verteller zijn.. en voor alle duidelijkheid.. dat ben ik..

de wereld is een vliegmachine en een vliegmachine dat heeft een piloot...

de wereld is een hond en een hond heeft vlooien,

de wereld is een cadeau, en cadeaus dat koestert ge hoe lelijk dat het ook is.

wereld is pikant schijt... niet naast kijken en zonder grip,

de wereld  is een wemelend zoemend bijke en een bij prikt u àls ge uw plek niet kent

mensen die altijd weglopen van bijen... zit gewoon stil.. laat em gerust..

de wereld is druipende honing.. en honing plakt en maakt u dik als het niet juist gebruikt

de wereld is een herfsteblaadje en als ik dat zie vliegen dan wordt ik gelukkig

de wereld is dartel, gul en vrijgevig.

de wereld is goud en golden is silence but my heart can't stop beating this loud loud rythm of glitter and love

glitter and love, love and love, pounding in my body, pumping in my brain

gold gold gold, it is driving us insane

en

gij meneer, gij ziet er  een beetje geel uit

dat is een kleur waar ge niet op of onder kunt, zijt gij nu gelijk stuifmeel of zand?

of is het u lever of uw gal.

dat is ok,meneer,  sommige mensen vinden geel schoon..

vraag bijvoorbeeld aan een schildpad wat schoonheid is en hij zal zeggen dat dat zijn wijfje is.. haar twee uitpuilende ogen die bijna uit haar kop springen

vraag het aan een boer en hij zal misschien twijfelen tussen de kont van zijn koe of die van zijn vrouw.. vraag het aan mij en ik zeg zeg blauw,

blauw zo flauw dat ge het bijna groen zou noemen,  het blauw van een koekoek dat den nacht streelt

het is een blauw dat afscheid neemt omdat het lichter wordt

het is blauw dat gelijk rood is..

daar graaft ik in innig wilt zijn, dat riekt naar welkomen, het  doet mij doet zoeken naar de tetten die ik nooit heb gehad, snap ge?

het rood van een man die met zijne schuurpapieren baard lichaam belijdt...

of ik die in mijne rode soutien op ‘t zijne rijd.

puntje puntje ijt ijt ijt..

mijn vader zou zeggen: rood dat plak aan mijn kakpapier als ik te veel en te te vol, te graag en met spijt …

rood gelijk een ruwe kaak van’t gefrot van de winter die bijt,

niet het rood van boerebollekeszakdoeken

rood, van schaamte, terechte schaamte voor’t paniek van’t vreemde... bang van de dood met het bloed.. en ge wordt blauw,  en blauw dat is het onmetelijk kille gevoel dat ge er bij krijgt...

als ‘t er een soldaat op u rijdt zonder spijt... buktje wuvetje kgo je nar us duwn! hahahaa

dat wil’t zeggen buigt uw vrouwken, kga u naar huis duwen .. jamma...

ik bent efkes kwijt... ‘t ging over de lucht... ‘tging over de lucht..

tging over de wereld.

 

de wereld hypnotiseert  zoals kolen gloeien, en ze houdt u warm aan de stoof.

Rosalie en ik zitten graag aan het vuur, maar niet aan de haard.

 

wij zijn soldaten

en ge heb het nog niet in de gaten

de uren gaan lang duren

uw deurklinkers gaan verzuren

buren zullen u haten

muren tegen u praten

principes, en kaders en wapens en iets op ijven

zullen altijd onmacht blijven

het is tijd.

tijd voor rare dingen,

tijd om het niet te willen vatten

om te stoppen

want wat als de electriciteit uitvalt.

hooba hooba hooba shakkaa .. hooba hooba


ok,  stel u voor we zitten in een kunstgallerij en het is zeer warm en de zaalwachter snurkt zachtjes. En ik werp een blik langs de muren en ik zie handen en ogen en hier en daar verdwijnt een gezicht onder een vlek licht.

Als ik mij naar een portret van Rosalie keer dan houdt iets me terug. Van het doek werpt een soldaat een heldere blik naar mij, hij staat rechtop, heeft het hoofd licht achterover geheld, in zijner handen, tegen zijn kopergroene pantalon houdt hij zijn fallische telescoop gericht en ik kan mij niet aan een zekere bewondering onttrekken niets dat aanleiding geeft tot kritiek.

Grote voeten, smalle handen, brede worstelaarsschouders, een glimmende Hercule Poirotsnor en een helm en een zweem van fantasie.

Een bescheiden elegantie

Hij biedt jullie op hoffelijke wijze de gladheid van zijn rimpelloze geweer en gelaat, de schaduw van zijn glimlach zweeft zelf over zijn lippen.

Maar zijn zwarte ogen glimlachen niet. Hij ziet er vijftig jaar oud uit maar dat is door al die miserie, hij is nog zo jong en fris vijventwintig of dertig.

Hij is schoon, ik zie er van af naar tekortkomingen in hem te zoeken maar hij laat mij niet los. Ik lees in zijn ogen een rustig en onverbiddelijk oordeel en ik begrijp alles wat ons scheid. Het raakt hem niet hoe ik over hem denk,

Zijn oordeel gaat als een zwaard door mij heen. En het trekt mijn recht tot bestaan in twijfel. En het is waar, ik heb er mij altijd rekenschap van gegeven dat ik niet het recht bezit om te bestaan.

Ik ben bij toeval verscheen, ik besta als een steen, als een plant, een microbe, mijn leven zet zich lukraak voort in alle opzichten, het geeft me soms vage tekens en andere keren voel ik niks anders dan een gemurmel zonder gevolg.

Maar voor die soldaat thans dood, is het anders geweest.

De slagen van zijn hart en de gedempte geluiden van zijn organen waren voor hem kleine zuivere en plotseling optredende rechten, gedurende de oorlog had hij zonder in gebreke te blijven gebruik gemaakt van zijn rechten om te leven, om te blijven bestaan. Wat een prachtige zwarte ogen, er gaat niet de minste twijfel door.

Hij had steeds zijn plicht gedaan, zijn gehele plicht als zoon, als echtgenoot, als vader, als hoofd van zijn bedrijf. Hij had ook zonder zwakheid zijn rechten opgeeist: als kind het recht om goed opgevoed te worden in een eensgezinde familie, het recht op de erfenis van de vlekkeloze naam, als echtgenoot het recht om goed verzorgd te worden, het recht om omringd te worden door tedere genegenheid, als vader het recht om vereerd te worden en als officier het recht om zonder gemopper gehoorzaam te  worden.

Want recht is nooit anders dan de andere kant van een plicht.

plicht, plicht,  plicht is

vullend

en met een hele lange nasmaak.

hmm.. misschien

gelijk gal, ‘tlaatste stukse, tlaatste... en ‘ t begin van ‘als ge niks meer te kotsen hebt’

en

groen

jaaaaa die fosforbommen jong........

zeer bevreemdend allemaal..

ik heb vanalles gelezen en ge zocht naar vanalles om het te begrijpen.

maar vanalles dat zwijnestront en zwijnestront dat stinkt.

en geuren das voor een andere keer.

rosalie houd van bevreemding.. de bevreemding zit in haar kleuren... het roos en het is oranje en het  is groen en het is oneetbaar, gelijk electriek, ‘t is lawaai en het blijft tuten gelijk een bom ietske verder van uw bed, het is een even universeel geluid als een geluid van een dampkap. het flitst door ons kop maar het zit niet in ons lijf... of niet meer...

groen is wat de mensen van dromen maar meestal missen.

groen is natuur, en natuur is waar goed en kwaad geen naam meer hebben en  waar de mens verdwijnt. voor natuur is een mens zijn kop daar te klein voor.. een mens probeert giftig

maar ons gif dat zit alleen maar in’t kopke en we blazen dat uit gelijk koue lucht en de aardbol die die vangt het op en de wilde woeste blaast het weg en de marie louise gaat op en neer.

De Marie-Louise danst op en neer

Ze gaat dwars door de woeste orkaan

En de huilende wind gaat weer wild tekeer

Maar de Marie-Louise zal nooit vergaan

Lalala....

Maar de Marie-Louise zal nooit vergaan

 

als je in het midden van een verhaal zit is het eigenlijk helemaal geen verhaal.

maar alleen maar een verwarring, een donker gebrul, een blindheid,een puinhoop van gebroken glas en houten splinters. een huis in een wervel wind of een gezonken marie louise door een ijsberg waar iedereen op dat schip roept en schreeuwt.. stop het stop het.

het is alleen achteraf dat het zoiets als een verhaal wordt. wanneer ge het vertelt tegen u zelf of tegen iemand anders

 

ik heb een bruin vermoeden dat we allemaal het leven proberen te pakken door elkaar te pakken,

we are all soldiers serving time op een planeet

een bruin vermoeden, dames en heren, dat is een  kleur die lijkt op grijs. het is een kleur die triestig is.

het zegt me dat er  dan misschien niks zal worden van de menselijkheid en van de liefdadigheid en van de bescheidenheid en van de matigheid, en van de wijsheid en in het zwartst als een half pond lood van op zestighonderd passen afstand wordt afgevuurd, en ik heb van horen zeggen dat als er een half pond lood het lichaam uiteenrijt en sterft in een onbeschrijfelijk lijden.. en als ogen worden uitgebrand en  als het ‘t laatste geluid de oergeluiden zijn van vrouwen en kinderen die onder het puin liggen...

dan zijn de kleuren zijn weg!

en dat allemaal om  de gril van een paar mensen

 

en dat is’t.

 

de vuile handen en het schoon geweten

staakt makkers staakt het vuren

helpt kinderen helpt buren

voedt moeders voedt de monden

heelt vrienden heelt de wonden

sloopt mensen sloopt de muren

staakt makkers staakt het vuren

 

we zitten in elkaars plek?

nemen een ander zijn stek?

en wat blijft er over?

van een mens gemaakt op een plek die ontploft?

 

tis kapott kop

op een schammel krukske

een kleine parasiet..

een klein brokstukske

met

een stukske brok

in de keel

in het gat

in het bloedvat

in het hart

in het haar

onder denagels

tussen de tanden

in het snot

uit z’n strot

want

der was weer een aan't sterven

der is gemot

op een muil

stuk tand

der is geschoten

een put

tis geen toneel

tis slecht toneel

tis een slecht stuk

stuk in uw kloten

tzie geel

die blauwe plek

't etterd

 

kleur kleur kleur

 

Rothko schilderde eerst kleur en stillekes vervaagden zijn kleuren tot grijs, tot zwart, tot hij zelfmoord pleegde op 67jarige leeftijd.

Zijn kleuren waren weg en dan ging hij.

Niks is zo definitief als de dood, dat is niet erg.

dat is onze enige zekerheid.

 

het is goud waard

en goud is stilte

en stilte dat geeft toegang

en toegang laat u binnen  

en binnen laat u buiten

en buiten kunt ge uw neus snuiten

goed

lieve mensen

dear beloved

 

Rosalie wilt leven en iconen en kleuren terug, ze ontdekte haar imaginair kleurenpalet en ze wapende zich met fantasie, met fictie, met een penseel, met een dansje, met muziek, dat kan ook de midlifecrisis zijn maar omdat ik haar werk begrijp en hier liever sta met een blauwe pruik in plaats van een grijze, moedig ik jullie aan: dans met ons mee!

en als ge twijfelt dat ge niet durft dansen bijvoorbeeld: twijfel is goed, twijfel kan angst zijn maar angst ook hoop.

En hoop dat is nen berg waar ge over moet klimmen en achter u laten..

en van klimmen krijgt ge dorst, zullen we ene drinken en klinken op het leven?

en het succes.

eigenlijk is hetgeen hier verteld wordt op de vernissage even interessant als de portretten.

Dat is pas kus kult en kunst, dus laat u gaan, ik schrijf wel een zeer beklijvend stuk aan één stuk, stuk, kut, kus kult kunst, kukulekuuu!

Time to wake up and smell the vodka

Santé op wapenstilstand

Skoll

Nasdrovie

campai

cheers



EINDE



X

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

8 nov. 2013 · 17 keer gelezen · 0 keer geliket