Karen Deschamps

Gebruikersnaam Karen Deschamps

Teksten

Persuasieve brief (verkoopsbrief websites voor advocaten)

“Ons advocatenkantoor was tot voor kort vrijwel ‘onzichtbaar’ op het internet, waardoor potentiële nieuwe cliënten minder snel de weg vonden naar ons kantoor. Maar ook voor onze bestaande cliënten bleek een gebrek aan vooral praktische informatie op het internet, soms een struikelblok. iLawyer stelde ons van meet af aan gerust en zorgde voor een zeer transparante, duidelijke en vlotte samenwerking met ruimte voor overleg. Onze website heeft duidelijk een drempelverlagend effect, hetgeen in de advocatuur erg belangrijk is om nieuw cliënteel aan te trekken.” (Willems & De Schrijver Advocaten, http://www.wdsadvocaten.be)   Bent u al zichtbaar op het internet? Geachte mr. [naam]   Cliënten die op zoek zijn naar juridische dienstverlening gebruiken daarvoor steeds vaker het internet. Afwezig zijn op de digitale snelweg is dus geen optie meer. Bovendien verplicht de Dienstenwet u om uw (toekomstig) cliënteel te informeren over uw kantoor, uw diensten en uw erelonen. Waar kunt u dat beter doen dan op een persoonlijke webstek?   Zoekt u een betrouwbare partner om uw online visitekaartje te realiseren? Maak dan kennis met iLawyer:   Websites op maat gesneden van advocatenkantoren Snel realiseerbaar Lage instapkost Eenvoudig beheer en persoonlijke service Automatische updates met actuele informatie, waardoor uw website hoog scoort in zoekmachines Hedendaagse look en aangepast voor mobiele toestellen   Wenst u graag een standaardwebsite zonder toeters en bellen? Of verkiest u een totaalpakket inclusief copywriting, grafische vormgeving en sociale media marketing? iLawyer biedt het allemaal.   Surf snel naar www.ilawyer.be en ontdek onze verschillende pakketten en prijzen. Of maak een afspraak met ons via 0478 11 12 12.   Wij kijken ernaar uit om uw advocatenkantoor op de digitale kaart te zetten!   Met vriendelijke groeten   Anne Knops

Karen Deschamps
1 0

Opdracht 1.3.2

KU Leuven opnieuw bekroond als Top Employer Succesformule onthuld   Ook in 2015 behaalde de KU Leuven opnieuw de fel begeerde titel van Top Employer. Wat is het geheim achter dat grote succes? We leggen ons oor te luisteren bij de HR-manager.   Waarom is het zo fijn om aan de KU Leuven te werken?“Werken aan de KU Leuven is één groot avontuur. Wie bij ons begint te werken staat geen vlakke loopbaan te wachten, maar een spannende bergtocht vol uitdagingen. Alleen besten halen de top. Voor de kandidaat-proffen bijvoorbeeld hebben we de tenure track ontworpen. Vijf jaar lang moeten ze tien opdrachten uitvoeren. Ze moeten bijvoorbeeld zes maanden in het buitenland verblijven, tien internationale peer reviewed artikels bijeenschrijven, zoveel mogelijk doctorandi begeleiden en ondertussen ook nog de studenten nuttig bezig houden. Een soort van Expeditie Robinson voor academici. Alleen de meest gemotiveerde kandidaten krijgen uiteindelijk de felbegeerde titel van professor. We zijn niet voor niets een topuniversiteit.”   Welke voordelen staan er tegenover al die inspanningen?“Om te beginnen beschikt iedere medewerker die minstens 50% in dienst is over een eigen telefoon op kantoor. We hebben nog getwijfeld om iedereen zo’n telefoon te geven, maar dat zou ons te duur uitkomen. We moeten ergens op besparen hè. Verder kan iedere medewerker jaarlijks een gratis griepvaccin krijgen. Het is een win-winsituatie: onze medewerkers hoeven niet zinloos te lijden en wij zijn zeker dat ze in de winter komen werken. Ook niet te versmaden is onze jaarlijkse kerstreceptie. Die houden we bewust sober: wat fruitsap, een beetje wijn, meer moet dat niet zijn. Zo dragen we meteen ook ons steentje bij aan de preventie van obesitas.”   En hoe zit het met de werkzekerheid aan de KU Leuven, want daar hoor je sommigen wel eens over klagen?“Het klopt inderdaad dat we voor sommige personeelscategorieën het K3-principe hanteren: wie te oud en te duur wordt, vervangen we door jongere exemplaren. Maar je kan altijd nog vrijwillig medewerker worden, en dat onbeperkt in de tijd. Van werkzekerheid gesproken! We hebben dat statuut een paar jaar geleden ingevoerd. De beste uitvinding sinds de slavernij. Het idee is simpel: je geeft de mensen een paar kleine voordelen, in ons geval een e-mailadres van de KU Leuven, en in ruil daarvoor werken ze gratis voor jou. Geef toe, dan moet je toch echt een goede werkgever zijn, als mensen daartoe bereid zijn.   Dus de werknemers van de KU Leuven zijn over het algemeen tevreden volgens u? “Hebt u al eens een prof zien staken? Ik dacht het niet. Het zijn echt gedroomde werknemers. Ze maken overuren zonder dat je ze moet betalen. Ze klagen nooit, zelfs niet over het eten in de Alma. En ze eisen niet om de haverklap loonsopslag. De NMBS mag er jaloers op zijn.”

Karen Deschamps
1 0

Groene en blauwe tekst

Groene tekst   BREAKING : Notarissen gaan digitaal   Het is gebeurd. Na de media, het bedrijfsleven, de overheid, het onderwijs, ja zelfs mijn grootvader, schakelen nu ook notarissen massaal over op de computer. In plaats van hun dossiers op papier te bewaren in vuistdikke kaften, houden meer en meer notarissen hun dossiers tegenwoordig bij in digitale vorm. In een beroep waar sinds mensenheugenis pen en papier de plak zwaaien, is dat niet minder dan een aardverschuiving. De naschokken zijn op het terrein dan ook duidelijk voelbaar.   Veel notariële medewerkers zijn het noorden helemaal kwijt. Jarenlang vonden ze blindelings elk dossier in hun schier eindeloze archieven. Nu staren sommigen wezenloos naar hun schermen, hunkerend naar de vertrouwde geur van papier. “Ik besef dat deze verandering voor sommigen choquerend kan zijn”, vertelt notaris Tom Bogaerts uit Wilrijk. “Daarom raad ik alle notarissen die hiermee wil beginnen aan om in een eerste fase alles ook nog op papier te bewaren, eerst binnen het kantoor en vervolgens extern. Zo kunnen de medewerkers rustig wennen aan het idee en vermijd je een tsunami aan depressies en burn-outs.”   Ondertussen zitten ook de papierleveranciers in zak en as. “Het notariaat was één van onze trouwste klanten”, klinkt het. “Als het hun menens is met die digitalisering, komen we in zwaar weer terecht. Enkel met noodhulp van de overheid zullen we dan nog het hoofd boven water kunnen houden.”   Blauwe tekst   Het zijn barre tijden voor handelaars in papier. Kranten en tijdschriften gaan tegenwoordig massaal digitaal. De gevreesde bruine enveloppen van de FOD Financiën zijn al een hele tijd vervangen door Tax-on-web. En vandaag kreeg ik van mijn werkgever het bericht dat ik volgende maand mijn laatste papieren loonfiche ontvang. Het enige dat tegenwoordig nog per papieren brief in mijn brievenbus toekomt, zijn facturen en reclame. En zelfs die verschijnen meer en meer in de vorm van e-mail of zelfs sms.   Ook binnen het notariaat heeft de digitalisering nu haar intrede gedaan. Meer en meer notariaten schakelen tegenwoordig immers over op digitaal dossierbeheer. Exit papieren dossiers in kartonnen archiefdozen. Enter scanners, pdf-files en servers. In een wereld waar pen en papier sinds mensenheugenis dé werkinstrumenten zijn, gaat die verandering niet zonder slag of stoot.   Ik ga langs bij Tom Bogaert, notaris in Wilrijk, die als een pionier beschouwd kan worden in deze digitale revolutie. Hij pakte hij dit aan? Wegen de kosten op tegen de baten? Hoe zit het met de veiligheid van de gegevens, in deze tijden van spionage door de NSA en consoorten? En last but not least: zal het papier ooit volledig verdwijnen binnen het notariaat? Zullen we binnenkort onze aktes thuis op de pc kunnen downloaden en ondertekenen met een digitale handtekening?   In de wachtzaal valt het meteen op dat deze notaris mee is met zijn tijd. Hier geen antieken meubelen, maar witte kuipstoelen van een Deens designmerk. Ook geen tijdschriften om de bezoeker tijdens het wachten mee te diverteren, wel de code van de WIFI aan de muur.

Karen Deschamps
1 0

Digitaal dossierbeheer: wat levert het op?

De digitalisering van het notariaat is de laatste jaren in een stroomversnelling geraakt, onder meer dankzij grote verbeteringen in de scansoftware. Steeds meer kantoren starten met digitaal dossierbeheer. Maar hoe doet u dat op een goede manier? Wat zijn de kosten en de baten? Hoe zit het met de veiligheid? En zal het papier ooit helemaal verdwijnen? TNM ging te rade bij notaris Tom Bogaert uit Wilrijk, die van bij de start van zijn kantoor de digitale weg is ingeslagen. Een keuze die rendeert, zo blijkt.   Toen notaris Bogaert in 2005 begon met zijn kantoor, was digitaal dossierbeheer voor hem een absolute must. Aanvankelijk werd enkel de uitstroom gedigitaliseerd: wanneer een dossier afgehandeld was, scande de dossierbeheerder de akte en eventueel andere belangrijke documenten in. Dat systeem bleek al snel erg tijdrovend en inefficiënt. Daarom gebeurt de digitalisering nu bij de instroom. Alle inkomende documenten (conventionele post, faxen, e-mails,...) worden indien nodig ingescand, vervolgens gecodeerd volgens een eigen systeem en ten slotte toegewezen aan een digitaal dossier, dat bewaard wordt op een eigen server.   Toch heeft de notaris het papier niet volledig vaarwel gezegd. Alle dossiers worden ook nog op papier bewaard, als back-up. “De kost om papieren dossiers op te slaan weegt niet op tegen wat het zou kosten om een medewerker een dossier opnieuw te laten samenstellen”, aldus de notaris. Eerst gebeurde de bewaring binnen het kantoor, maar sinds een half jaar worden de dossiers extern bewaard, om plaats te besparen.   Een andere reden om de dossiers ook nog op papier te bewaren, heeft te maken met changemanagement: sommige medewerkers vinden het moeilijk om afscheid te nemen van het papier. Door de digitalisering voor te stellen als een surplus, en niet als een vervanging van het papier, is het makkelijker om iedereen mee te krijgen in het digitale verhaal.   Kosten en baten   Het hele digitaliseringsproces vergde in het begin een grote tijdsinvestering. Ook de zoektocht naar goede hard- en software verliep niet altijd van een leien dakje; soms bleek de keuze voor een bepaalde leverancier niet de goede en moest overgeschakeld worden op een nieuw systeem.   Maar deze nadelen wegen volgens notaris Bogaert niet op tegen de talrijke voordelen. “Het grootste voordeel is zonder twijfel dat mijn medewerkers en ikzelf veel sneller en efficiënter kunnen werken. We hoeven niet meer te gaan zoeken naar het juiste dossier of het juiste document: in één muisklik kunnen alle documenten van een dossier opgeroepen en geraadpleegd worden. Je krijgt zo ook een veel vollediger beeld van de dossiers, waardoor je minder vergeet.”   “Een ander groot voordeel is de beschikbaarheid: alle documenten zijn altijd en overal ter beschikking van mij en mijn medewerkers”, aldus de notaris. “Iedereen kan, op elk moment, zowel binnen als buiten het kantoor, de dossiers raadplegen. Het enige wat je nodig hebt is een internetverbinding. Daardoor wordt bijvoorbeeld thuis werken veel gemakkelijker. Bovendien kan je de dossiers op die manier veel gemakkelijker up to date houden.”   Ook voor de bewaring biedt digitalisering grote voordelen, want het systeem zorgt voor automatische back-ups. Ten slotte is het mogelijk om in digitale dossiers zaken integreren die je in een papieren dossier niet kan bewaren, zoals applicaties en URL’s. In een verkoopsdossier bijvoorbeeld kunnen links naar een advertentie op Immoweb toegevoegd worden.   Veiligheid   Over veiligheidsaspecten maakt notaris Bogaert zich weinig zorgen. “Het is gemakkelijker om een slot te forceren en papieren dossiers te stelen dan om een systeem te hacken. Het eerste zou ik zelf kunnen, het tweede niet.”   Aan cloud computing, waarbij gegevens niet op je eigen server, maar op een externe server worden bewaard, durft de notaris zich voorlopig echter nog niet te wagen. “Met een eigen server heb je toch meer controle. Als je je dossiers in de cloud bewaart, weet je niet meer waar ze zitten.” Hij sluit echter niet uit dat er op termijn overgeschakeld zal worden op cloud computing, bijvoorbeeld wanneer de hardware aan vervanging toe is. Die is bij cloud computing immers niet meer nodig. “Maar voorlopig biedt het systeem, voor mij althans, meer nadelen dan voordelen”, besluit de notaris.   Op naar een papierloos notariaat?   Zal het notariaat ooit volledig zonder papier werken? Notaris Bogaert twijfelt. “Ik merk dat klanten toch graag hun akte op papier willen meelezen tijdens de ondertekening. Daarom ben ik er geen voorstander van om aktes te projecteren op een scherm. Ik heb ondervonden dat je op die manier minder persoonlijk contact hebt met de klant. Ook tijdens besprekingen vooraf maak ik altijd nota’s op papier, niet op mijn laptop.” Een volledig papierloos notariaat is volgens de notaris dan ook – voorlopig toch – een utopie: in zijn kantoor vullen digitale en papieren documenten elkaar prima aan.     Kadertekst Tips voor een goed digitaal dossierbeheer Bespaar niet op goede hard- en software. Voor een goed digitaal dossierbeheer is een goede hardware (scanners, multifunctionals, printers,...) en software onontbeerlijk. Beslist dus niet te snel wanneer u dergelijke zaken aankoopt. Onderzoek de verschillende systemen grondig en maak dan een doordachte keuze. Een dossierbeheersysteem waarin scansoftware geïntegreerd is, biedt uiteraard veel voordelen.   Digitaliseer documenten bij de instroom in plaats van bij de uitstroom. De ervaring heeft notaris Bogaert geleerd dat het efficiënter is om documenten meteen van bij de instroom in te scannen. Zo is het digitale dossier meteen volledig en verlies je daar achteraf geen tijd meer mee. Dat je af en toe een document inscant dat je later niet nodig blijkt te hebben, weegt daar volgens de notaris niet tegen op.   Centraliseer scantaken bij één medewerker. Goed en snel inscannen vraag een bepaalde techniek, die niet iedereen is gegeven. Stel daarom één medewerker aan als verantwoordelijke en centraliseer alle scantaken bij hem of haar (voorzie ook een vervanger voor het geval dat de verantwoordelijke afwezig is). Het is veel efficiënter om gedurende een uur of enkele uren per dag één medewerker alle noodzakelijke documenten te laten inscannen dan dat iedereen voortdurend naar de scanner moet lopen.   Stuur tijdig bij wanneer bepaalde zaken niet goed blijken te werken. Wanneer u bijvoorbeeld een coderingssysteem ontwerpt om documenten te klasseren, is het raadzaam om na enkele maanden te bekijken wat werkt en wat niet werkt, zodat u tijdig kan bijsturen. Als er dingen veranderd moeten worden, gebeurt dat het best zo snel mogelijk: hoe langer een systeem loopt, hoe meer tijd het kost om veranderingen aan te brengen.   Begin om de juiste redenen met digitalisering. Wie met digitalisering begint met de bedoeling om plaats en papier te besparen, zal bedrogen uitkomen. De kost van papier en de opslag van papieren dossiers is immers marginaal. De kostenbesparing zit vooral in het feit dat iedereen sneller en efficiënter gaat werken: digitalisering zorgt voor betere werkprocessen (iedereen moet consistent werken), wat een grotere efficiëntie met zich meebrengt.     Meer informatie over dit onderwerp vindt u in het cahier “Digitaal werken in een notariskantoor” van het e-notariaat.   Heeft u ervaring met cloud computing en wilt u hierover getuigen? Neem dan contact op met de redactie via karen@mijnwetboek.be .   ------------ 2de tekst (verkoopbrief)   Seminarie “Estate planning voor hersamengestelde gezinnen” door prof. Geelhand de Merxem en prof. Barbaix   Geachte notaris,   Wedersamengestelde gezinnen zijn al lang geen uitzondering meer. Hun samenstelling is vaak complex en gevarieerd, en ze geven daarom geregeld aanleiding tot discussie, zodra zulke gezinnen te maken krijgen met een erfenis, schenking of huwelijk. De verschillende gezinsleden verdedigen immers vaak tegenstrijdige belangen en een doordachte planning is dan ook noodzakelijk.   Hebt u nood aan praktische handvaten voor een optimale vermogensplanning op maat van de betrokken partijen? Wilt u weten welke technieken fiscaal interessant én aanvaardbaar zijn? Ervaart u in uw praktijk concrete problemen die u graag wilt voorleggen aan juridische topspecialisten?   Volg dan het seminarie “Estate planning voor hersamengestelde gezinnen” door prof. Geelhand de Merxem en prof. Barbaix. Zoals u van ons gewoon bent, is deze opleiding enkel toegankelijk voor (kandidaat-)notarissen en hun medewerkers, wat u toelaat om al uw problemen en vragen over dit thema voor te leggen in een besloten sfeer.   Voor meer informatie en inschrijfmogelijkheden verwijzen wij graag naar onze website: www.mijnwetboek.be/nl/opleidingen.   Wij hopen u op één van onze seminaries te mogen ontmoeten!   Met vriendelijke groeten,         Anne Knops Uitgever          

Karen Deschamps
7 0