Sarava

Gebruikersnaam Sarava

Teksten

Klimaatverandering is een feit. Wat nu?

Ook dit jaar hoop ik op een witte kerst. Ik hou van de knerpende sneeuw onder mijn voeten. Ik hou van de fijne, breekbare sneeuw op de takken, van de kristallen op geparkeerde auto’s, van de wittewolkjesadem. Als het sneeuwt, stuif ik warm ingeduffeld naar buiten.   Helaas, we zijn december en het is nog niet koud geweest. De 21e eeuw is vijftien jaren ver en daarvan waren er veertien de warmste ooit gemeten. De klimaatverandering is een feit.    “Lange tijd leek het te volstaan om groen te zijn. Vandaag beseffen steeds meer mensen dat het niet zo simpel is,” begint Anneleen Kenis. Ze is onderzoeker en een vooruitstrevend ecologisch denker aan de KUL. Ik ontmoet haar voor een kritisch gesprek in een Leuvense koffiebar met uitzicht op de Dijle.   Goede voornemens   “Kunnen we de klimaatverandering een halt toe roepen door ons gedrag te wijzigen?,” vraag ik. Want de 1 procent rijksten stoot per persoon 175 keer meer co2 uit dan de armste 10 procent. En Daar voel ik me toch wel schuldig over.   De 21e eeuw is vijftien jaren ver en daarvan waren er veertien  de warmste ooit gemeten.   Voel je de morele druk om je gedrag aan te passen? Je verkleint jouw ecologische voetafdruk door je gedrag aan te passen. Je weet wel: die vijf minuten fietsen naar de bakker en 1 dag per week geen vlees op tafel.   Ik eet bio, omdat dat gezonder is. Ik heb geen auto, omdat het duur en vervuilend is. Ik drink geen flessenwater, omdat ... absurd gewoon. Ik gebruik groene energie omdat ik dit vanzelfsprekend vind. Maar ik koop graag kleren. En mijn toilet werkt op drinkwater. “Heb ik dan gefaald?” vraag ik terwijl ik van mijn thee nip, “Of mag ik ervan uitgaan dat alle beetjes helpen?”   Sensibiliseren is prutsen in de marge   “Natuurlijk hebben individuele inspanningen een impact,” stelt Anneleen Kenis, “maar ik stel me vragen bij de beperkingen ervan. De klimaatverandering is het gevolg van het maatschappelijk en economisch systeem waarin we leven. Door je te concentreren op individueel consumptiegedrag zeg je eigenlijk impliciet dat de grondoorzaak van de klimaatverandering de optelsom is van individuele keuzes. Het is een excuus voor overheden en grote vervuilers om geen structurele problemen door te voeren. “    “Trouwens,” voegt ze eraan toe, “Als het waar is dat er een grote klimaatramp zit aan te komen dan verwacht je toch van de overheid dat ze serieuze maatregelen neemt? Nu beperkt ze zich tot sensibiliseren. Dat is prutsen in de marge. Het probleem met sensibiliserende campagnes is dat ze geen overtuigingskracht hebben.”   Onze individuele inspanningen zijn een excuus voor overheden en grote vervuilers om geen structurele problemen door te voeren.   Ik vraag of sensibilisering dan enkel zin heeft als er daarnaast ook gesleuteld wordt aan de structuren van het kapitalisme. Ze knikt: ”Kijk naar de anti-rookcampagnes. Er is maar echt verandering gekomen, ook in het bewustzijn van mensen, nadat het verboden werd om te roken in openbare gebouwen. Door die maatregel gaf de overheid aan het serieus was, en dat had veel meer effect dan jarenlang sensibiliseren.”   Nood aan ballen en visie   Daarom is de uitkomst van de klimaattop in Parijs zo cruciaal, besef ik. Voor het eerst sinds Kopenhagen in 2009 is een nieuwe dynamiek voelbaar. Er is hard gewerkt. Maar er zijn veel belangrijke knopen door te hakken. Er is behoefte aan concrete maatregelen om de mooie belofte van een maximale temperatuurstijging van 2°C te realiseren. En daar knelt het schoentje volgens mij. Zodra er strikte voorwaarden of geldbedragen aan gebonden worden, kribbelen overheden terug.   Zodra er strikte voorwaarden of geldbedragen aan gebonden worden, kribbelen overheden terug.   We besluiten dat het belangrijk is om druk uit te oefenen. We moeten overheden en bedrijven duidelijk maken dat we de maatschappelijke en economische structuren in vraag stellen. “Vandaag hebben we het al lang niet meer over de vraag hoe we klimaatverandering kunnen tegenhouden. Het gaat er nu om catastrofale klimaatverandering zoveel mogelijk te vermijden”.   Dus wens ik onder de kerstboom een pakje in gerecycleerd papier en neem ik me alvast voor om volgende jaar op elke klimaatmars aanwezig te zijn. Wat zijn jouw goede voornemens?  

Sarava
1 0

Zen op de fiets

Vrijheid. Zo voelt het als ik ’s ochtend op de fiets de berg afsnel. Kinderen  op school gedropt, planning nipt gehaald. Oef! De wind wappert de stress van de ochtend van me af. Wanneer ik uitgewaaid ben, zo halverwege de berg, dwaalt mijn blik rond. Ik laat me verrassen: reflectie van lichtjes in de regen, de zonsopgang, een wolk. De belofte van een mooie dag. Dan ben ik blij dat ik fiets. Geen autodak, spiegel of vuile voorruit belemmert me het zicht. Ik voel de ochtendkou. De vochtige herfstlucht kriebelt aan mijn neus, strijkt me langs het gezicht.  Op de fiets ruik, hoor, voel en zie je dingen die je mist als je in de auto rijdt. Op de fiets ben je onafhankelijk. Vooral in de stad is het een gemakkelijke manier om je te verplaatsen. Geen gevloek in de file, of gekreun terwijl je wanhopig zoekt naar dat ene parkeerplekje. Mijn auto, mijn vrijheid?  Het dagelijkse fileleed in België is niet wat je wordt beloofd als je de reclame voor auto’s bekijkt. Fietsen is gezond. Dat weet jij ook. Maar het is meer dan dat: fietsen ontspant. Na een lange werkdag, zwoeg op de fiets ik naar boven. En de stress? Die adem ik weg. De chaos verdwijnt. Sterker nog, als ik alleen fiets, dan word ik ik. Dan mediteer ik. Of het kind in mij komt naar boven. De vrolijkheid. Soms ril ik van plezier. De fiets wordt één van de vrijheden van deze eeuw. Het symbool voor de leefbaarheid van een stad. Daar geloof ik in. Al hebben we nog een lange weg af te leggen. Een weg waar je nu als fietser geregeld agressief je plaats moet opeisen. Omdat er onvoldoende infrastructuur is. Omdat niet elke autobestuurder hoffelijk is. Omdat niet iedere bestuurder  in de achteruitkijkspiegel blikt voor hij rechtsaf slaat. Maar, ik geef het toe. Als niemand kijkt... negeer ik ook wel eens de verkeersregels. Ook dat is vrijheid op de fiets.

Sarava
0 0

Tijd voor creativiteit

Wat doet jouw kind in het  weekend? Boodschappen doen. Hollen van sportclub naar muziekles. Tv-kijken. Een spelletje spelen op de tablet. Of mocht het languit op de buik aan de slag met Pritt, met plakband en schaar. Vreemde wezens knippen en scheuren. Hele avonturen beleven … Tijd om te experimenteren.  We hebben dat nodig. De technologische ontwikkeling zorgde voor een stroomversnelling.  Alles gaat snel. Altijd. Waar je ook bent.   Dat heeft een enorme impact op het dagelijks leven. Is er nog tijd voor kritisch denken, om te focussen op dat ene idee? Is er nog ruimte om de motivatie te laten kiemen, om het doorzettingsvermogen te laten groeien. Ruimte om tot een lumineus idee te komen of … te falen? Want om creatief en vernieuwend te zijn, moet je fouten durven maken. Hoe kan het ook anders als je onbetreden paden bewandelt? Tijd om te experimenteren.  Los van alle verwachtingen. Los van normen. Los van van etiketten als autisme of ADHD. “Hij heeft veel fantasie,” hoor ik op school. Ook dat klinkt soms als een vies woord. Zelf vind ik dat creativiteit nogal ondergewaardeerd wordt op school. Creativiteit hoort niet enkel thuis in kunst met de grote K. In alle domeinen van het leven is er nood aan creatieve oplossingen. En dus ook op de schoolbanken. Liefst niet als een vak apart maar als een sausje over alles heen. Het zijn juist ons kritisch denken en onze  experimenteerzin die de wereld maken tot wat hij is. Er is creativiteit nodig om vooruitgang te creëren. Om een antwoord te bieden op grote uitdagingen. En die zijn er: we botsen op de grenzen van het kapitalisme, van de democratie, van het klimaat. Maar kinderen groeien op in een alsmaar strikter gedoe van scholen en buitenschoolse activiteiten. Zonder tijd om buiten de lijntjes te kleuren. Dat is gevaarlijk. Toch? Creativiteit houdt risico in, onzekerheid, verandering en misschien wel conflict. En vooral… het kan niet gequoteerd. Maar creativiteit is ook leuk en opwindend. Verrassend. Het is de belofte die ik proef als ik mijn vijfjarige zoon begluur op zaterdagochtend. Druk bezig met schaar en papier. Een oplossing bedenkend voor zijn probleem.

Sarava
1 0