Alweer een eind verder in de tunnel ...

4 dec. 2021 · 19 keer gelezen · 2 keer geliket

Komt er ooit een eind aan de tunnel? “Blijf in je kot”, riep een vorige minister van volksgezondheid. Om de pijnen van de lockdown te verzachten tijdens de kerstdagen werd een jaar geleden gevraagd  te doen wat Rob de Nijs ons vijfenveertig jaar geleden reeds vroeg: een kaars voor ons raam te zetten.

Eind 1969 hoorde ik voor het eerst het origineel ‘Can I get there by Candlelight’ van wijlen de Ierse singer-songwriter David McWilliams. Plots besef ik waar het helaas lege ministoopje Hasseltse jenever vandaan komt dat ik al die jaren in mijn kelder bewaarde. Ik won het in datzelfde jaar voor het insturen van een limerick  naar een lokaal radiostation.

Het spreekwoord wil dat mooie liedjes niet lang duren. Niettemin werd ‘Candlelight’ enige jaren later al snel een razend populair programma in Nederland en Vlaanderen waarin de presentator, naamgenoot van die andere beroemde Nederlandse zanger, aan luisteraars vroeg om eigen gemaakte gedichten in te sturen.

Aan de teksten van Lennaert Nijgh kunnen weinigen tippen, maar ik stel mij  zeer de vraag of hij  vandaag  geen andere invulling zou geven aan zijn oorspronkelijke vertaling van het lied, mogelijk iets in de zin van:

Gaat het kaarslicht ons leiden in deze nacht met lege straten en pleinen?
Komt er een tijd dat wij de overkant  zullen halen of is die nog veraf?
Ten koste van wie en wat gaan we hier ooit uit geraken?

 

 

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

4 dec. 2021 · 19 keer gelezen · 2 keer geliket