Blauwe regen

2 mei 2023 · 6 keer gelezen · 1 keer geliket

vierhonderd jaar

de Wisteria, ik loop

gebukt door blauw



 

 

In Japan zegt men dat het groene licht van een verkeerslicht blauw (aoi) is. 

De Wisteria wordt blauwe regen genoemd, maar in de zon zien haar lila-blauwe en witte blaadjes er roze uit. 

De vierhonderdjarige Wisteria in de tuin van de woning van de familie Chida in Sendai, heeft zoveel kleurschakeringen, dat het gelegde verband met het ‘blauwe’ verkeerslicht door mij snel gemaakt is.

De bloemtrossen vallen zo laag naar de grond dat de bezoekers moeten bukken om door het bloemen gordijn te lopen. Het respect dat iedereen toont voor de oude boom wordt daardoor benadrukt.

De boom met haar vele vertakkingen loopt dankzij een ingenieuze bamboo-constructie van gangen door de hele tuin. 

Tijdens de bloeiperiode is de tuin elk jaar geopend voor het publiek. Het ziet zwart van de mensen. Toch is het plezier om door de geurige tuin te wandelen er niet minder om. Ook al draagt bijna iedereen nog een mondkapje!


Dit jaar valt het bezoek van de beroemde tuin tussen 1 en 5 mei, in de Golden week. In Japan is iedereen dan vrij.

Ik wil de familie Chida bedanken voor het openstellen van hun prachtige tuin!

 

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

2 mei 2023 · 6 keer gelezen · 1 keer geliket