Brooddronken hoofdstuk 17

Miguel
18 jan. 2023 · 5 keer gelezen · 0 keer geliket

17

 

Lezer!

Het begrip “model 9” is hier nu al een paar keer de revue gepasseerd. Bij mensen van buiten het postwezen kan dit één of meerdere wenkbrauwen doen optrekken. Een model 9 is een plechtstatig opgemaakt formulier dat vraagt om uitleg. Met de vermelding “dit document kan aanleiding geven tot een tuchtsanctie” komt het dreigender over dan het is en elke nieuweling doet het in zijn broek als – wanneer – hij zijn eerste exemplaar ontvangt. Veteraan-postmannen kunnen het veel beter kaderen, iets wat sommigen ook letterlijk beweren te doen, wanneer ze hun dertigste ontvangen. Een model 9 is een vraag om uitleg. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld waarom de postbode deze brief of dat pakje niet heeft meegenomen, waarom hij zijn uniform niet draagt, of als hij een ongeluk met de postwagen heeft gehad, moet er vermeld staan wat er juist gebeurd is. Postmannen nemen het niet serieus wanneer ze het invullen. Bij de antwoordkant antwoorden ze dan ook meestal “het spijt me en dit zal niet meer gebeuren”. Elke hiërarchische meerdere kan aan een hiërarchische mindere een model 9 opleggen, maar doorgaans doen enkel chef-facteurs dat.

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

Miguel
18 jan. 2023 · 5 keer gelezen · 0 keer geliket