Corona...

CVDR
20 mrt 2020 · 25 keer gelezen · 1 keer geliket

LOCKDOWN in het ziekenhuis, of wat CORONA COVID-19 teweegbrengt


Zaterdagmorgen - 14 maart


Nietsvermoedend worden we wakker in het ziekenhuis - met op de TV een extra bericht over het virus. De GSM staat niet stil - iederéén lijkt me wel op te bellen met de vraag of dit bepaald ziekenhuis ook geen bezoek meer toelaat. 
Mijn wereld staat even stil - 
ik weet het niet - 
de verpleging geeft aan het niet te weten - 
en als klap op de vuurpijl, weet ook de telefonische infodienst van dit ziekenhuis van niets...


De website van Minister DE BLOCK is thans duidelijk: vanaf heden geen bezoek meer mogelijk... géén plaats voor een overgangsmaatregel, de strikte quarantaine gaat in vanaf NU, ONMIDDELLIJK! 


Praktische beslommeringen nemen de plaats in van emotionele : eind van de week - sommige patiënten geven aan geen kleding meer te hebben om te dragen - en in eerste instantie lijkt er geen enkele mogelijkheid om deze nog tot bij hen te krijgen.... Het ziekenhuis gaat in uiterste LOCKDOWN, de eerste uren mag er niemand meer IN of UIT! SECURITY staat op post bij de ingangsdeuren, die onherroepelijk sluiten.


En toen.... Toen werd alles stil.... In de grote hal van het ziekenhuis, brandt een enkele lamp. De infobalie en inschrijfruimte liggen er verlaten bij - het is bijna griezelig te noemen. De bedrijvigheid die er anders heerst, maakt plaats voor een bevreemdende leegte - alsof de mensen die er anders lopen, zitten, staan of hangen in rook zijn opgegaan. Het enige geluid dat je af en toe hoort, is een enkele pc die men vergeten is af te zetten - of de lift die toch nog een dringend vervoer regelt...


Stille kilte, op ieder verdiep hetzelfde gevoel - ook op Onze Dienst...
Plots is het muisstil op de gang, de verpleging laat niet van zich horen of zien - zelfs niet wanneer de belletjes afgaan in de patiëntenkamers. Akelig stil, enkele stemmen roezemoezen wat, ze durven zelfs niet luidop speculeren waarom de stilte zo onwerkelijk heerst. Patiënten die, in normale omstandigheden, luidkeels alles in vraag stellen - vallen nu stil. Patiënten die van nature uit al stilletjes reageren - durven helemaal niets meer zeggen. Iederéén voelt dat er iets niet juist is - maar wat?! 


Als patiënt zit er niets anders op dan wachten. Wachten tot de meeting er op zit, wachten op een statement van het personeel. Maar dat blijkt wachten op Goddot.... De enige info die er wordt gegeven, is via het blad dat op de deur wordt gehangen: GEEN BEZOEKERS MEER TOEGESTAAN WEGENS OVERHEIDSMAATREGELEN. Daar moet je het maar mee doen...


's Avonds blijkt dat het ziekenhuis toch nog 't één en 't ander door de vingers heeft gezien - kleding mocht wél nog gebracht worden - maar daarvan waren wij, de patiënten, niet of beperkt op de hoogte... Frustratie alom bij vele medepatiënten: communicatie is het sleutelwoord - en laat dat nu nét hetgene zijn wat we niet krijgen... Natuurlijk is dit een maatregel van het ziekenhuis - en moet het verplegend personeel zich daarbij neerleggen....


Gelukkig legt het personeel zich er niet enkel bij neer, sommigen leggen de maatregel naast zich neer en vertellen wél wat de afspraken zijn. Waarom de maatregel van kracht is. En zoveel meer.... De menselijke kant wordt niet vergeten door het verplegend personeel  dat ter plekke is - het BELEID echter behandelt de situatie KIL en KOUD. ZAKELIJK. Patiënten worden weer gereduceerd tot getalletjes en barcodes. De ver-van-mijn-bed-show voor ministers en inrichtende macht(en)...


Hoe is het zo ver kunnen komen? Vanwaar deze paniek die uitbreekt, in en rond ziekenhuizen maar ook bij andere 'samenscholingen'? Horeca, Concerten, ja - zelfs reizen worden afgelast om wereldbesmetting verder in te dijken... En dat terwijl het virus zelf al veel gereisd heeft voordat het in België om zich heen begon te slaan.


STRIKE 1 - CHINA
Eind vorig jaar onstaan in China - Ondertussen zijn er 179.073 besmettingen vastgesteld wereldwijd WAARVAN 78.078 mensne al genezen zijn verklaard en 7.074 het jammer genoeg niet overleefden.


STRIKE 2 - ITALIE
Via Italië bereikte het virus grote delen van EUROPA - WAARDOOR er in België
1.058 besmettingen zijn vastgesteld en er reeds 10 overlijdens gelinkt worden aan het virus.
Momenteel wordt men enkel getest wanneer men symptomen toont in 'ernstige gevallen' of wanneer men in de zorg WERKT.


STRIKE 3 - ZORG
En wat dan met de patiënten, die ook met dit zorgpersoneel in aanraking komen? Die ook op de afdeling liggen met mensen waar op de deur prijkt "QUARANTAINE ZONE" en "ENKEL BETREDEN MET BESCHERMENDE KLEDIJ" ? Patiënten die géén mondmaskers ter beschikking krijgen - terwijl het vrplegend personeel VERPLICHT hiermee rond loopt?


Ik vraag u, mensen die de regels maken en op dit moment aan de top zitten - wat is het verschil tussen zorgpersoneel dat werkt op een afdeling, en de patiënt die er ook dagelijks vertoeft? Dag in, dag uit - 24 op 23 - terwijl het personeel er 'maar' een shift komt draaien?


Begrijp me niet verkeerd - ik STEUN de zorg - de verpleegSTERren die telkens weer toch hun gezondheid op het spel zetten. Een welgemeende DANKJEWEL aan al deze mensen - die toch weer extra risico lopen. Niet enkel voor zichzelf, maar ook voor hun familie en vrienden. DANKJEWEL aan die enkele vrpleegkundigen - die in deze drukke tijden toch nog tijd vinden om een praatje te komen slaan ; en de menselijke kant van het verhaal niet uit het oog verliezen.


DANKJEWEL - MERCI - THANK YOU - jullie weten niet wat dàt in deze tijden van volledig patiëntenisolement betekent!

 

 


Gebruikte BRON 
1: zorg-en-gezondheid.be (Uitbraak COVID-19)
2: vrt.be (liveblog Coronavirus)
3: info-coronavirus.beg


 
Mijn DRAAK Mijn VERHAAL op 16 maart
Delen

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

CVDR
20 mrt 2020 · 25 keer gelezen · 1 keer geliket