de Geest van Huidig Kerstmis

19 dec 2016 · 19 keer gelezen · 0 keer geliket

Een bakker snijdt in tempo zijn kruidkoeken in de door de klanten gewenste portie. In een ander stalletje stapelt een juffrouw met katoenen handschoentjes de ambachtelijk vervaardigde pralines in glaspapier. In een opengewerkt tuinhuis kan je charcuterie uit de Elzas kopen bij een verveelde marktkramer met een kerstmuts op. In nog een andere hut verkoopt men Belgische bieren aan de meter. Het maakt niet uit of ik hier de toeristisch interessante locatie meegeef, alle kerstmarkten lijken zo op elkaar, inclusief Canadese sokken en het sexy ondergoed van de kerstvrouw.

 

Maar na de zoveelste stapel potjes lompviseitjes en het standje van de winkelketen met die enige échte in optimale omstandigheden gekweekte Noorse zalm, ontdekten we uiteindelijk dan toch een dorp waar je de kerstsfeer voelt en snuift. Heerlijk om een woord te kunnen blaten bij een sympathiek schaap en haar lammeren. Een oud mannetje port gezellig in zijn barbecue. Geen gedoe met snobistische streekproducten want hier staat een gewone worst op de kaart en de burgemeester trakteert op warme wijn. De kerstman heeft hier échte rendieren bij en zijn vrouw heeft wijselijk haar negligé thuis gelaten. (Ze draagt namelijk thermisch ondergoed op zulke gelegenheden)

 

In Les Taillades wordt de kerstgedachte bewaard. Ga maar eens kijken. Ook na kerst, want het is een wondermooi en gastvrij dorp.

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

19 dec 2016 · 19 keer gelezen · 0 keer geliket