Elke avond opnieuw wordt mijn kamergenoot vroeg in bed gelegd en later op de avond geholpen om naar het toilet te gaan. Blijven zitten tot aan het plasmoment kan niet. Enkel twee dagen per week kunnen voeten worden gewassen,…. Pech, hulp bij het tandenpoetsen of handen wassen voor en na het eten horen integendeel niet tot de standaardhandelingen.
De twaalf laatste maanden heb ik meer thuisverzorgers gezien dan in de afgelopen dertig jaar. Het is dat of de sneldienst van een thuisverpleging.
Een relatie opbouwen, betrokken zijn en kordaat optreden als het moet, is vervangen door uitvoering van regels en procedures.
Ik voel mij een product en beschouw de zorgverlener als een robot die is gereduceerd tot uitvoerder van vastgestelde taken. Dat maakt ons beiden ontevreden, onpersoonlijk en onmenselijk.
Heet dat kwaliteitszorg van en door menselijk talent?
Laat in de zorg ook mensen het verschil maken. Winst verzekert.
Ann Stuckens
03 november 2019