Een oproep tot creativiteit

4 okt. 2015 · 6 keer gelezen · 0 keer geliket

Je zou denken, wat een simpel geval zo'n haiku. Iedereen kan zoiets schrijven. Wel, het is iets moeilijker dan je denkt. Je moet je gevoelens over een bepaald onderwerp in 17 lettergrepen zien te vatten. Niet zo simpel als dat het op het eerste zicht lijkt.

En dan heb ik het nog niet gehad over het verschil tussen een haiku en een senryu. Qua vorm zijn ze identiek (5-7-5) maar er is een verschil qua inhoud. In ons westers denkraamwerk lijkt dat verschil minimaal, maar het verschil zit hem respectievelijk in de perfecte natuur versus de imperfecte mens.

Zelf ben ik nog maar net (2015) begonnen met het schrijven van haiku's en senryu's. Vroeger zag ik er de lol niet van in... Nu ik er mij in verdiept heb, komt het plezier en de ware schoonheid van deze dichtvorm naar boven. Je gevoel uiten in een zo kort en strak mogelijk gedicht is de perfecte manier om je angsten en woede te plaatsen. Maar ook vreugde, schoonheid, blijdschap en verdriet komen hier tot hun recht.

Ik kan het iedereen aanraden om zijn of haar creativiteit de vrije loop te laten en vorm te geven in een haiku of senryu. Speel ermee, laat anderen er iets mee doen, doe er zelf iets mee, schilder het, fotografeer het, voel het... de mogelijkheden zijn eindeloos.

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

4 okt. 2015 · 6 keer gelezen · 0 keer geliket