Gouden Tarwe

NoNaSh
9 sep. 2022 · 7 keer gelezen · 1 keer geliket
Stel je voor.
Al jarenlang hoor je verhalen over een vorig leven.
Vol kommer en kwel maar ook over zorg en respect van mensen die ooit heel belangrijk voor je waren en waar je altijd zo liefdevol over blijft praten.
Bepaalde plaatsen en mensen blijven je bij.
En plots staan we daar samen in dat verhaal.
 
Bienvenue chez Madamme Mathilde! 
Kom binnen kinderen! 
We zijn op doorreis naar Bourgogne.
Onze eerste stop voor de nacht is in hotel 'Les Blés d'Or".
Op het gemak gebold want we hebben tijd.
Het is verlof! 
 
Vannacht slapen we in Messancy, een klein dorpje net buiten Aarlen.
Bij de kerktoren staat een oud huis met een grote binnenkoer.
Mijn wederhelft  krijgt een nostalgisch gevoel als we de straat inrijden.
Het verhaal over dit hotelletje is al meermaals door de jaren heen verteld geweest en is nu precies terug tot leven gekomen.
 
Enkel is deze vriendelijke dame 20 jaar ouder en is de tijd er gewoon blijven stil staan.
Echt weer een avontuur op zich! 
Je krijgt een ontvangst alsof je er kind aan huis bent, je krijgt een stoel onder je poep geschoven, een gratis drankje aangeboden en na 10 minuten voelt het echt als thuiskomen.
 
Mag ik je vragen hoelang je dit al doet vraag ik haar.
Ik weet van mijn partner dat ze vroeg weduwe was en dit als aanvulling deed om rond te komen.
Dit is een slaapplaats waar bouwvakkers en stielmannen overnachten en waar ook ooit mijn man zijn bed wekenlang had staan en zijn eten geserveerd kreeg alsof hij bij moeder de vrouw thuis kwam na een dag werken.
Want koken kon ze als de beste geeft mijn Dirk haar als complimentje.
Blozend zegt ze 32 jaar.
En het was eigenlijk de bedoeling om het maar een tiental jaar te doen grapt ze nog na.
Ze kon al 22 jaar op pensioen zijn.
 
We krijgen kamer 8 op de 2de verdieping.
Beneden ons slapen de werkmannen.
Je stapt binnen in een propere frisse kamer net alsof je je in 1969 waant.
Je wordt gecatapulteerd in de tijd van toen maar met een supergoed bed uit de nieuwe eeuw.
Het is intussen tijd om stil te zijn want die van onder ons moeten morgen werken zegt onze gastvrouw.
Voor ons is het verlof maar niet voor onze onderburen.
 
Vanaf 8u start het ontbijt.
Een frisse Madamme Mathilde staat ons op te wachten met lekker geurende koffie.
Bonjour mes enfants! 
Goed geslapen?
Wat een energie heeft deze vrouw.
De werklieden zijn ondertussen naar hun opdracht vertrokken en wij blijven nog even.
 
Dit is een plek waar je uren kan praten, gewoon wil blijven plakken.
Maar we moeten verder.
Verder naar Frankrijk.
Volgende week stoppen we hier terug.
Op onze terugweg naar huis.
Het is hier te goed .
Een aanrader voor wie houdt van ouderwetse gastvrijheid. 
Hier krijg je een bed met ontbijt voor 32,5€ per persoon en de glimlach en huiselijkheid krijg je er gratis bij.
 
Tot volgende week Madamme Mathilde! 
De 90 jarige karige dame met energie alsof ze net 50 geworden is staat ons glimlachend uit te zwaaien.
"A bientôt mes enfants!"
Waren er maar meer Mathildes op de wereld..
 
 
 
 
 

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

NoNaSh
9 sep. 2022 · 7 keer gelezen · 1 keer geliket