Grijze muis

16 jul. 2020 · 16 keer gelezen · 0 keer geliket

In verkiezingstijden  wordt men om de oren geslagen met termen als links, rechts, centrum of extreem.

Om het voor de kiezer makkelijker te maken  werden ooit tinten bedacht die samengaan met het gedachtengoed van een politieke partij.

Buiten donkerbruin of zwart werd doorgaans voor felle kleuren gekozen en ontbreken het fletse lichtgrijs, donkergrijs of beige.

Een ministerie bestond reeds voor de komst van de verantwoordelijke minister en blijft nog lang bestaan na diens vertrek.

Daarom is het hoofd van de administratie, de secretaris-generaal, dikwijls een belangrijker iemand dan de minister, die in het beste geval een volle legislatuur stand houdt.

Daar waar de minister zich kan tooien in partijkleuren (rode strikjes, gele dassen, blauwe pakken, groene hemden,...) is kleur bekennen voor de topfunctionarissen van zijn ministerie  niet aan de orde. 

Door hun zo onopvallend mogelijke kledij worden ze vaak, al of niet terecht, als ‘grijze muizen’ bestempeld.

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

16 jul. 2020 · 16 keer gelezen · 0 keer geliket