Grootmoeders recept

7 mrt. 2023 · 9 keer gelezen · 0 keer geliket

Donna Achterdekomma loopt de winkel binnen. Vandaag gaat ze voor het eerst pannenkoeken bakken. Ze loopt naar de taartafdeling waar de pakken met pannenkoekenmix staan. Ze is haar bril vergeten en vraagt aan de kruidenier of deze de bereidingswijze wil voorlezen. De bereidwillige verkoper heeft ook zijn bril nodig en pakt deze uit de brillenkoker. De beste man leest de bereidingswijze voor, ‘Gefeliciteerd met uw aankoop. Zet voor het bakken alle deuren en ramen wijd open en zet uw favoriete muziek of muziekzender op. Gooi de twee eieren, een wit en een bruin ei, in een schaal en meng het meel en de eieren door elkaar met een mixer. Mocht je geen mixer in huis hebben gebruik dan de doodgewone pollepel. Het beslag moet klontvrij zijn. Zing of neurie mee met uw favoriete nummer voor het beste bakresultaat. Als het beslag klaar is neemt u even pauze en leest u de krant of laat uw huisdier uit voor een optimale voorbereiding. Na de time- out zet u de koekenpan een klontje boter op het vuur. Als de pan goed heet is vult u de pan met de soeplepel met het beslag. Verdeel het beslag in de pan en laat het even sudderen totdat de bovenkant wat droog lijkt. U kan de pannenkoek daarna omdraaien door de pannenkoek in de lucht te werpen. Mocht u niet zo bekwaam zijn kan u de pannenkoek altijd omdraaien met een spatel als u niet zeker van uw zaak bent (de eerste pannenkoek mislukt altijd!). Als de pannenkoek klaar is legt u deze op een bord met een deksel erop dan blijven ze lekker warm. Bij elke nieuwe pannenkoek moet een vers klontje boter in de pan doen anders is het leed niet te overzien, ze blijven kleven aan de koekenpan. Bij het bakken komen veelal de gezinsleden kijken en willen proeven. Dit voorkomt u door met de spatel op de vingers te tikken van het gezinslid (zo leren ze het wel af). Herhaal dit vele malen totdat het beslag op is. Als het bakken klaar is hoop ik dat de tafel al door anderen gedekt is (meestal niet). Veel succes en eet smakelijk.’ Donna is overtuigd en probeert aan alle kwaliteitseisen te voldoen die op het pak staan. De kruidenier overhandigt haar het pak met pannenkoekenmix. Ze stopt het pak in haar tas. Nog even op zoek naar een pak melk en 2 doosjes eieren en ze loopt richting de kassa met haar aankopen. Eenmaal thuis gaan alle ramen en deuren open.

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

7 mrt. 2023 · 9 keer gelezen · 0 keer geliket