HET IS EEN MANNEN PROBLEEM

22 jan. 2022 · 79 keer gelezen · 2 keer geliket

Mannen,

Kunnen jullie nu alsjeblieft ophouden met de verantwoordelijkheid voor jullie wangedrag neer te leggen bij de slachtoffers hiervan? Bij de vrouwen dus want daar komt het in de praktijk op neer.

No more.

Ik weet dat ik ALLE mannen aanspreek, dat is ook zeer de bedoeling. Voor je nu begint te steigeren dat je je niet gezien voelt en onterecht beoordeeld wordt, duik je beter maar eens écht in dat gevoel. Laat de verontwaardiging ervan over je heen komen. Dompel je onder in de onrechtvaardigheid. Vrouwen weten namelijk maar al te goed hoe dat voelt. Is niet fijn hé? Hou dat vast.

Ook als jij je zelf niet direct of bewust schuldig maakt aan seksueel grensoverschrijdend gedrag, je kent vast mannen die dat wel doen. Of lacht erom. Kijkt weg. Zegt dat vrouwen mondiger en weerbaarder moeten zijn of dat ze tegen een grapje moeten kunnen. Bedenkt protocollen waarin vrouwen de misstanden moeten melden. Geeft een collega een reprimande en laat hem vervolgens weer los op de werkvloer waar hij opnieuw schade aan kan richten. Omdat jij niet begrijpt hoe het is om je kwetsbaar te voelen. Dat gebeurt jou namelijk nooit. Jij bent het gewend om serieus genomen te worden, dat er naar je wordt geluisterd. Dat je sterker bent dan de andere sekse helpt ook. Draai dat nou eens om en dan heb je een beetje een idee hoe dat voor vrouwen werkt. Tegen werkt.

Vrouwen verantwoordelijk maken voor het melden van misstanden is laf. Nog erger is het om te beweren dat jíj niet goed op de hoogte kunt zijn als zíj hun waffel niet open trekken. Heb je dan niet gewoon heel erg zélf poep in je ogen? Vrouwen aanstellen als meldpunt is vast enorm drempelverlagend bedoeld maar maakt het wederom een vrouwen probleem en dat is het niet. Het is een MANNEN probleem. Van MANNEN, die zijn probleemeigenaar, verantwoordelijk, schuldig. De MANNEN die hun broek en hun mond niet dicht kunnen houden. Dus niet de vrouwen. Ik herhaal het nog maar een keer in de ijdele hoop dat de boodschap eens over mocht komen.

De oplossing voor grensoverschrijdend gedrag ligt niet bij het weerbaarder maken van de vrouw. Dat geeft namelijk TOTAAL de verkeerde boodschap. We zouden helemaal niet weerbaar moeten hoeven zijn. Er  zou niet eens een grens aangegeven moeten hoeven worden omdat JIJ behoort te weten hoe JIJ ruimschoots binnen die grenzen kunt opereren. Daar ben JIJ namelijk verantwoordelijk voor. Hoe JIJ signalen leest, hoe JIJ die interpreteert, hoe empathisch JIJ je opstelt. JIJ als in: MAN.

Zeggen dat een vrouw duidelijk nee moet zeggen als jij je totaal onaangekondigd op haar stort en is hetzelfde als zeggen dat de voetganger STOP moet zeggen als jij keihard met je auto op haar in komt rijden. Op de een of andere manier is dat dan wel duidelijk. Dat je dat niet doet.

Kijken hoe ver je kunt gaan totdat een meisje NEE zegt is sowieso een HELE VERKEERDE MANIER van seksualiteitsbeleving. Die gaat namelijk uit van alleen JOUW plezier en het is op zijn minst verontrustend te noemen dat je überhaupt plezier hebt wanneer de kans groot is dat zij dat niet heeft. Dat je je gewoon tussen de verstijfde ledematen door wrikt. Gadverdamme. Verstijven tijdens seksuele activiteiten is alleen bij mannen zeer lokaal een pluspunt, bij vrouwen is het dat niet. Ik kan me niet voorstellen dat ik seksuele handelingen bij een man zou verrichten zonder af te stemmen. Dat ik ondanks zijn van pijn vertrokken gezicht en tot vuisten gebalde handen stug keihard aan zijn piemel blijf trekken en de verantwoordelijkheid voor de teleurstellende ervaring vervolgens bij hem leg. Omdat hij niet heeft GEZEGD dat hij het niet fijn vond. Dat is gek he? Als je het zo bekijkt.

Voel je, je nu kwetsbaar omdat je voor je gevoel zomaar als verkrachter kunt worden beschuldigt?

Goed zo.

Ervaar dat gevoel maar eens. Zo voelen vrouwen zich namelijk altijd. ALTIJD. Laat dat op je inwerken. Vrouwen zijn ALTIJD kwetsbaar omdat er mannen zijn die zich over hun grenzen heen manifesteren en dat kunnen omdat ze sterker zijn en/ of meer macht hebben. Ben onderdeel van de oplossing in plaats van het probleem en neem je verantwoordelijkheid. Voor jezelf, voor de sfeer, voor de cultuur, voor je vrienden, voor de mannen die je kent.

Los JULLIE probleem eens op. Wij vrouwen zijn er klaar mee.

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

22 jan. 2022 · 79 keer gelezen · 2 keer geliket