Hout

LYDinhu
6 jun 2020 · 1 keer gelezen · 1 keer geliket

Elke februari maand bekruipt ons het kleine paniekje; we gaan niet toekomen!!!

Het wintert nog stevig en de houtstapel slinkt zienderogen…

Hebben we dan toch te weinig aangekocht vorig jaar??

 

En elke maand maart stopt de winter even plots als hij in november begonnen is en zien we dat er nog steeds hout is. Meer dan genoeg om het stukje tussenseizoen te verwarmen met de ‘kleine’ kachel.

 

Het is niet eenvoudig als je afhangt voor je warmte van hout.

Onze volledige verwarmingsinstallatie wordt aangedreven door hout. Hier is hout nog goedkoop, in overvloed voorhanden en het meest gebruikt om je te verwarmen.

Als je van kleinsaf hebt gezien en later geleerd hoe de stookketels te gebruiken is het een fluitje van een cent.

Als je van een ander land komt, en enkel gezellig hebt leren stoken, weliswaar in een speksteenkachel (wat toch ook even aanpassen was), en altijd de basiswarmte van een gasketel kent, zijn de eerste koude dagen altijd wat moeilijk. Hoe was het nu ook weer? Waar moesten we nu weer op letten?

Maar elke winter is het warmer binnen 

 

En dan is er de aprilmaand; het kijken, kiezen en onderhandelen over hout.

Het wachten op de levering van honderden stammen (zo lijkt het toch elke keer weer).

Het wachten op het startschot; nu beginnen we eraan!

 

Hij met de spierkracht zaagt, klieft en maakt bergen, zij met het gevoel voor orde neemt de bergen over, blok per blok en stapelt.

 

Vorige winter heb ik elke dag aan Maarten gedacht.

Maarten deed dit zware werk voor ons vorige aprilmaand. Hij zaagde, kliefde en stapelde op zijn ééntje de hele berg van 10m3 in 1 week!!

Jonge superkrachten, het is ook een boom van een jongeman, met een ongelooflijk zachte kracht!

En elke dag dat ik blokken voor de kachel haalde was ik dankbaar voor Maarten die ons vorig jaar hielp.

 

Nu doen we het zelf, elke dag een beetje.

 

Wat doet hout ons?

Het leeft en is dood.

Het is zwaar, het is licht, het is klein en het is groot.

Een boom heeft een mooie energie, elke boom is anders.

 

De houtenergie doet groeien, geeft moed.

Het is de energie van de lente, en de wind is zijn natuurelement.

Hout staat voor de dageraad, het begin van de dag, het oosten en zijn kracht is de uitbreiding (dus groeien)

Woede, prikkelbaarheid is de emotie en het gemoed van de houtenergie, en het uit zich in schreeuwen.

Het mentale van de mens met een houtenergie is duidelijk en rationeel, houtmensen zijn van inborst bezig met goed zijn, goed doen en het goede zien in anderen, maar pas op voor echte vijandigheid als je een houtmens kwaad maakt…

 

Lever, Galblaas zijn de meridianen die accorderen met het houtelement en het 3de Chakra, de Zonnevlecht heeft het meeste invloed van het houtelement.

 

Al deze zaken spoken door mijn hoofd als ik hout stapel en stapel en stapel….

Hout heeft veel te zeggen…

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

LYDinhu
6 jun 2020 · 1 keer gelezen · 1 keer geliket