Ijs voor Elias

1 okt. 2015 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket

 

 

Op weg naar de hel. Het is nog drie dagen rijden. Door het land van zure melk en valse honing. Eerst en eens en voor altijd zal ik ze achter me laten. Die verwarring terwijl ik weet dat aan de grens. Die er wel degelijk zal zijn. Niet geluld zal worden over fluohesjes boorddocumenten een EHBO-kistje. Dat niemand me onderweg zal bellen. Dat hoop ik.

 

Om de schoorsteen te vegen de brander te kuisen. Me een levensverzekering aan te smeren. Of ik wel tevreden ben met Proximus. Welke gsm. Welke krant. Wat voor een onzin. Waar ik woonde stak slechts een buis door de muur. In de aars van die gast. Van Ethias. Elias is de naam van de zwarte kat die ik deze keer per ongeluk doodrijd.

 

Sorry Elias. De Heer wilde een god humaan ik kijk wat voor een kop heeft die krant waarin ik gebroken. Glas vervoer. Samson is een man met kracht. Geen hond die studenten dolweg begeesterd op een Gents plein spreekt men van nostalgie. Ik zwijg. Over het verleden. Alles is fake. Behalve de grens. De wegwijzers zijn vals. Ik sta hier nu. Aan de oprit van een erf. Voor die ijzeren letters. Oost west thuis best.

 

Om mijn Mehari voor meer geld te kunnen verkopen aan de poorten van de hel ben ik de ganse weg achteruit gereden. Tot in mijn kindertijd. Of ik hier mag overnachten roep ik. Maar Boer Harms is er niet. Hij zit in een home waar men rustig wegkwijnen kan een koptelefoon scheef op de schedel. Maar niet met mij. Ik maak geen ommewegen meer. Ik ga slapen.

 

Hier en het hondenleven is een tapijt geworden en morgen. Dan wissel ik al mijn kommer tegen één komkommer. In Spanje. Waar Sinterklaas woont. Er een stier over de weg zal lopen in de buurt van Avutarda.

 

Avutarda-a-Labia in die randgemeente zullen kloten bengelen. De la vita. Zal ik die stier het leven temmen aan het pompstation aldaar zeggen dat ze de tank echt niet mogen volgooien. Dat het veel minder ver was dan ik dacht.

 

Dat het nog geen twee dagen rijden was. Dat ze mijn Mehari mogen houden. Neen. Ruilen. Voor die diepvries. Voor al die ijsjes. Omdat het daar. Zo warm kan zijn.

 

 

 

 

uit de reeks  'Reizen met Ricky'

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

1 okt. 2015 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket