Jade

Ans DB
29 mei 2016 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket

Inleiding:

Volwassen worden doe je door te groeien. Niet enkel met je lichaam, ook je geest moet mee. Maar hoe makkelijk is dat groeien wanneer liefde je totaal heeft verblind? Is het kiezen van je eigen weg dan nog een evidentie?
Jade heeft alles op het moment dat ze Justin ontmoet. Ze kiest voor hem en het leven dat daarop volgt. Groeien is vanaf dat moment onmogelijk. Na een aantal verschrikkelijke gebeurtenissen, begint Jade te twijfelen aan de weg die ze is ingeslagen. Moet ze kiezen voor het bekende afgeknotte leven of moet ze in het onbekende groeien?
‘Jade’ is een hedendaagse bewerking van het alom bekende ‘Medea’-verhaal. Waar Medea in haar tijdsgeest weinig keuzes had, liggen voor Jade in onze moderne tijd alle opties open. Maar hoeveel opties hebt je wanneer niet enkel rede maar ook emotie meespeelt?

Synopsis:

Jade is een zondagskind. Als knappe dochter van wereldberoemde rockzanger Mick, ligt de wereld aan haar voeten. Ze bouwt een carrière uit als topmodel en is ongelooflijk succesvol.

Op relationeel vlak is Jade een beetje een laatbloeier. Ze is al begin de 30 wanneer ze op het verjaardagsfeestje van Madonna de veel jongere Justin tegenkomt. Hij is een aantrekkelijk jeugdidool die net zijn zangcarière heeft gestart. Jade valt voor hem als een blok. Het duurt dan ook niet lang of ze vormen een veel besproken celebrity koppel.

Na een jaartje gelukkig samen zijn, trouwen ze en volgt de geboorte van hun tweeling. Jade leeft op een roze wolk.

Dan gebeurt er iets wat niemand had kunnen voorspellen: niet veel nadat ze getrouwd zijn, begint Justin langzaam maar zeker Jade’s leven de te domineren. Ze mag niets meer. Justin dwingt haar te stoppen als topmodel en haar sociaal leven legt hij drastisch aan banden. Financieel maakt hij zijn vrouw totaal afhankelijk van hem. Psychologisch boort hij haar helemaal de grond in en ook een mep hier en daar schuuwt hij niet. Jade laat zich doen, nog steeds verblind door liefde.
Het gaat van kwaad naar erger. Justin laat Jade’s vader Mick tegen wil en dank opnemen in een luxe resort voor oudjes. Daarna zorgt hij ervoor dat de arme maar ietwat excentrieke man ontoerekeningsvatbaar wordt verklaard. Jade is als enig kind beheerder van zijn fortuin, maar aangezien ze met Justin in gemeenschap van goederen is getrouwd, is alles wat zij bezit ook van hem.

Micks fans zorgen er echter voor de Jade en Justin niet van hun luxe leven in LA kunnen genieten. Al snel volgt er dus een verhuis.

Het koppel trekt naar New York. Justin heeft daar zijn zinnen gezet op de post van CEO van een grote platenmaatschappij. Via een list zorgt hij ervoor dat de baas van die maatschappij, Jay-Q, van fraude wordt beschuldigd. Jay-Q wordt daarop door de raad van bestuur aan de kant geschoven, waarna Justin zichzelf al snel een weg naar de top van het bedrijf baant.
Justins imperium is nu groot en veel bevallige dames werpen zich aan zijn voeten. Jade die al haar zelfvertrouwen is verloren, ziet het oogluikend aan. Ze vlucht in jet-set feestjes, drank en drugs.
Op een dag komt Justin Tiger-Lily tegen. Zij is de veel jongeren vrouw van Jay-Q. Deze laatste is ondertussen door alle vernedering in een depressive gesukkeld. Jay-Q verwaarloost daardoor zijn bevallige vrouw. Tiger-Lily is een jong opkomend top model. Ze is fris, knap en ongelooflijk sexy. Dat ontgaat ook Justin niet. Al snel zet hij zijn zinnen op Tiger-Lily en zoals altijd krijgt hij wat hij wil.
Jade komt er achter de affaire van Justin. Eerst verdringt ze het gegeven en blijft ze naïef geloven dat het wel goedkomt. Ze verliest zich in het afschuimen van feestjes en geraakt zichzelf steeds meer kwijt.
Wanneer Justin op een bepaald moment de kinderen meeneemt op een weekendje naar Florida met zijn nieuwe vlam, is dat de spreekwoordelijke druppel voor Jade. Ze stelt Justin voor de keuze: zij en de kinderen of Tiger-Lily. Wanneer Justin voor Tiger-Lily kiest, slaan bij Jade de stoppen door. Ze stuurt haar twee kinderen naar een kostschool in Europa en zegt tegen Justin dat ze gestorven zijn in een verkeersongeluk.
Jade staat nu op een keerpunt. Ze moet kiezen: alles proberen te vergeten en blijven doorfeesten of volwassen worden, de juiste beslissingen maken en haar leven weer opbouwen.

 

 Scène01

regie/scenografie: Het stuk start op het moment dat Jade op een keerpunt staat: blijven feesten of volwassen worden. Deze monoloog is de openingsscène van het stuk. Ze wordt gespeeld door Jade’s geweten: engel en duivel. Ze zitten beiden op een soort schommel die helemaal links en rechts van het podium hangen. De ene is versierd met frisse bloemen en veren in lichte kleuren, de andere met pakjes sigaretten, flessen drank en zwart leer / plastic. Beide personages geven hun visie op de situatie aan Jade. De engel en de duivel zijn geslachtsloos, maar hebben wel uitgesproken kostuums aan. Jade zit ook op scène, pal in het midden op een stoel. Ze staart enkel voor zich uit en reageert niet.

 

Engel:
(licht schommelend)

Ik zie u daar nog zo staan.

Mooie Jade.
Het gebeurde op die zwoele zomeravond.
Weet ge nog,
het verjaardagsfeest van Madonna?
Heaven must have been missing an angel.

Ge paste er niet. (schuddend met hoofd)
Een parel voor de zwijnen.
Ge waard…(korte pauze)… anders.

Waard ge daar maar nooit heen gegaan.

Ik had u nog zo gezegd weg te blijven uit The Valley.

Maar ge ging toch,

the Hills naar beneden,

like a Rolling Stone.

 

Ik ben u altijd en overal gevolgd.
Ook die bewuste avond bij Madonna,

toen ge Justin leerde kennen.
Hij zong de sterren van de hemel.

Ja ja, hij was ook een soort van ster,
jong en knap.

Misschien wel té jong en knap.
Maar ja, liefde overwint alles zeggen ze,

Ook een te groot leeftijdsverschil.
Ik ben er nooit gerust in geweest.

Die jongen was slecht nieuws.
Een wolf in schaapsvacht.

Hij wist wat hij wilde:

he saw a red door and he wanted to paint it black

 

Duivel: (zegt alles nogal spottend)

De tragedie begon bij die arme drommel, uw vader Mick.

Die stopte Justin tegen wil en dank – hopsa- (maakt sprongetje van schommel en loopt richting Jade)
in een luxe resort voor rockers op retour.

Highway to hell, je weet wel. (lacht kort duivels)

De oude excentrieke sok was er kapot van en vele van zijn fans met hem.

Niet veel daarna volgde jullie eerste verhuis.

Van LA naar The Big Apple.

You made a brand new start of it, New York, New York. (grotesk gezegd)

Echt Crazy in Love waarde gelle.
Haha…(lacht hard, gaat naast haar staan en spreekt nu recht naar Jade)

Ge waard zo naïef Jade,
trouwen in gemeenschap van goederen.

In deze tijd?
Komaan zeg, hoe onnozel kunt ge zijn?

En ja, al snel waren ook die twee kleine mormels van kinderen er.

Toen kon ge al helemaal niet meer weg hé.


(heel uitdagend, gaat ook dicht bij haar staan)

Wat ging er eigenlijk door u heen toen ge die eerste mep kreeg?
Vond ge dat ge ze verdiende?
Of vond ge dat misschien plezant?

Jade?

Wond het u op?
Genoot ge van de vernedering?

Komaan Jade, geef het toe. (staat nu met zijn mond bijna naast het oor van Jade verheft zijn stem)
Of vond ge het gewoon makkelijker om slachtoffer te zijn dan om voor uzelf op te komen?
Zwakke geit. (zegt dit vol afschuw en rochelt erna op de grond vlak naast haar)

 

(Engel komt van zijn schommel en jaagt Duivel weg, deze laatste gaat terug naar zijn schommel)

Engel:
Het is niet uw fout lieve Jade.

Het is niet uw fout.
Ge waard gewoon verliefd.

Goedgelovig, naïef misschien…
Het was schoon hoe ge hem altijd zijt blijven steunen.

Samen met hem zijn dromen achterna.


Justin zag het groots daar in die nieuwe stad

Hij zou zich opwerken van new kid on the block naar de new king of pop
Dat heeft die goedzak van een Jay-Q geweten.

Hij knipperde met zijn ogen en voor hij het wist runde Justin zijn bedrijf.

 

En gij Jade, gij onschuldig schaap.
Ge liet u doen.

Ge aanvaarde elke klap.

Letterlijk en figuurlijk.
Terwijl Justin zich verloor aan roem en vrouwen,
verloor gij u in de nacht.


(gaat naast Jade staan en neemt haar arm vast, Jade blijft voor zich uit staren)
Jade,

Mijn charmante, sprankelende, ambitieuze Jade.

Wat is er toch met u gebeurd?

Kijk in de spiegel,

Uw ogen stralen niet meer.
Waar zijn uw gedachten?
(Blijft heel even staan in de hoop op reactie, laat arm los als deze niet komt en gaat weer op schommel zitten)


Duivel:
(zittend op schommel, zeer neerbuigend gespeeld)

Ooit waard ge de ultieme top van de Californische jetset

Nu zit ge daar
under the bridge.
Uit de zevende hemel naar beneden gevallen

Pats. (spring tegelijk van schommel en gooit fles tegen de grond en gaat weer naast Jade staan)
tegen de grond gesmakt.

 

Ge hebt het zelf gezocht.

Ge moest hem per se hebben.
En hij?

Wat deed hij nadat gij alles voor hem had gelaten?
Hij liet u vallen.
Hij liet u vallen voor die jonge poes.
Als een groot stuk vuil.

Aan de kant geschoven als de eerste de beste oude jas.
Begrijpelijk,
ziet u daar nu zitten,

als een soort opgezette mens.
Geen greintje zelfrespect meer over.

 

Hij nam u alles af Jade.
Alles.

Uw geld,

uw vrienden,

uw leven.

Wat ga ge nu doen?

Waar gaat ge nu heen?
En wat met die kleine mormels van u die ge ver weg op kostschool hebt gedumpt? Die kunnen daar toch niet voor eeuwig blijven?

Word toch eens volwassen mens.

Ge zijt al 34.

Leer nu toch eens instaan voor uw eigen beslissingen.
Ge moet kiezen Jade.

(Engel komt langs de andere kant van Jade staan)
Engel:

Ge moet kiezen Jade.

Pakt uw leven terug in handen.
Ge kunt het.

Ik weet het.

Ge kunt het.
Ge waard efkens verloren,
heel efkens van uw pad af.
Maar diep in u zit het nog,
dat vuur,

die passie

die goesting in het leven.

Kies toch voor de vrijheid.

Kies voor één keer voor uzelf.

Neem uw leven terug in handen, Jade.

 

Engel en Duivel gaan beiden op hun schommel zitten.

Engel en duivel samen:

Ge moet beslissen Jade, het moet nu echt.

Het licht op de engel en de duivel gaat uit. Er is enkel nog licht op Jade.

Jade ontdooit.


Jade: (vertelt tegen het publiek)
Ik zie mij daar nog zo staan.
Het gebeurde op een zwoele zomeravond,
Ik weet het nog.
Het was op het verjaardagsfeestje van Madonna.

 

Licht dooft.
Scène twee.

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

Ans DB
29 mei 2016 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket