Koningshuis

20 jun. 2021 · 5 keer gelezen · 0 keer geliket

Er zijn kosten aan onze koning. Daar. Het is eruit. Het is gezegd. Soms kaats je een kei over het water met als doel de tegenoverliggende oever te bereiken. Soms moet je genoegen nemen met de rimpels op het water die de zinkende kei achterlaat en hopen dat de waterkringen ver genoeg zullen reiken.

Ik heb het natuurlijk niet over de vorst der Belgen zijn mentale gezondheid, al durf ik er prat op gaan wanneer je geboren wordt in weelde die als water uit de kraan loopt en je hele leven al is gedirigeerd nog voor je eerste luier is volgescheten, er vroeg of laat een tandwieltje zal knarsen. Komt daar nog eens bij dat minstens 7 op 10 Belgen niet achter je staan.

Het zal je maar overkomen.

Met oog op dramatisch effect rond ik hiernavolgende cijfers af naar boven. In 2020 ontving Koning Filip ruim 12,5 miljoen euro. De Koningshuis Group sloot het boekjaar af met net geen 37 miljoen euro op de teller. Een besparing, zo werd het genoemd. Nu ja, besparing in de meest pragmatische functie van het woord. Wat men daar eigenlijk mee bedoelt, is dat er werd bespaard op de verhoging van de dotatie. De stakkers in Laken verdienden amper 5% meer in 2021. Het coronavirus maakt duidelijk geen onderscheid tussen rood of blauw bloed.

Dat ons koningshuis meer dan 10 keer meer opslag krijgt, dan de zich in het zweet werkende bevolking, is natuurlijk eenvoudig te verklaren. Heb jij ooit al gehoord van een verpleegster die een kasteel moet onderhouden? Een blote-bilnaad-bouwvakker die onze bevolking in het buitenland vertegenwoordigd? Een kleine vzw die politieke partijen financieel ondersteunt?

Oh. Wacht even…

Onze koning en zijn familie moeten ook leven, toch? Zij zijn ook mensen. Zij hebben hun leven niet gekozen, net zomin als wij het onze hebben gekozen.

Toch moeten we ons luidop durven afvragen: wat als?

Wat als koningin Mathilde eens een jaartje zelf de pakken en emblemen van haar man strijkt? Wat als Koning Filip zijn laarzen – hij mag die van mij gerust even lenen, als hij geen paar heeft staan – aantrekt om het gras af te rijden. Wat als ze de exploitatie van al hun eigendommen voor een jaartje vergeten en hopen dat de klimop niet tot in de dakgoot staat?

Zouden ze dan niet heel wat budget kunnen vrijmaken om de bevolking weer het patriottisch schip op te helpen? Zouden er niet heel wat gezinnen worden geholpen? Heel wat Belgen weer gelukkig gemaakt, in plaats van de slag in het gezicht die die 0,4% is.

Het is een mening die scherp door de bocht gaat, dat besef ik ook. Deze kei zal zinken, maar zolang we de rimpels op het water in leven houden, is er misschien hoop. Hoop voor het steeds verder uiteenrafelende land dat binnen enkele jaren in de schoot zal worden geworpen van een onbevangen, doch gedreven Prinses Elizabeth. Puntje bij paaltje: zij heeft daar ook niet om gevraagd.

Het arme schaap krijgt nog niet eens een dotatie.

Nog niet.

 

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

20 jun. 2021 · 5 keer gelezen · 0 keer geliket