Le spleen

19 aug 2021 · 50 keer gelezen · 0 keer geliket

“Ik moet plassen. Ik moet echt plassen en ik heb geen zin om binnen te gaan.”

Sylvie had Jan meegetrokken achter het tuinhuis waar ze al een tijd hurken naast het gestapelde hout. Brahim moet zoeken, speurt de struiken naast het huis af. Els wordt snel gevonden.

“Oei, wat gaat ge dan doen?”

“Hier plassen natuurlijk.”

Ze kijkt hem slim aan, draait een kwartslag, trekt haar rok omhoog en schuift haar slipje naar beneden.

“Francis gezien! Jasper gezien!”

Brahim is nu plots vlakbij, gaat het tuinhuis in. Ze houden zich stil, de slip tussen Sylvies enkels gespannen. Hij gaat weer weg, richting garage. Vindt Lara achter de diftar.”

Ze houden hun adems in. Brahim is ver genoeg. Een dikke straal klettert op de aangestampte aarde. De urine stroomt als doorzichtig lava, zoekt oneffenheden, versnelt dan en vindt Jans slippers. Hij verzet zich niet, blijft versteend in hurkmodus, ziet het oranjepaars van de zomerwolken boven deze wonderlijke plaspauze hangen. Sylvie richt zich half op. Haar paardenstaart haakt in een uitstekende tak van de haagbeuk. Ze trekt haar slip naar boven, fatsoeneert haar rok.

“Voilà!.”

Dat zegt ze. “Voilà!”

“Waarom lacht ge? Ge hebt toch niet gekeken hè?”

“Haha voilà, gij durft nogal.”

“Dat houdt toch niets in.”

Sara is de laatste die gevonden wordt. Behalve Jan en Sylvie dan.  

“We zijn onzichtbaar,” fluistert ze. Hij rilt een beetje. “We zijn onzichtbaar,” lipt hij.

“Kom geef mij uw handen.”

Hij geeft zijn handen als een kommetje gevouwen. Ze blaast er haar lauwe adem over, wrijft haar duimen over zijn handpalmen. Haar ogen zijn rivieren. Ze kijken naar het verlichte huis, horen gelach en stoelen die verschuiven.

“Kom, we gaan binnen,” zegt Sylvie.

Muziek wordt opgezet. Er wordt meegezongen. Le spleen n'est plus à la mode, c'est pas compliqué d’être heureux. Tout, il faudrait tout oublier. Straks zullen ze dansen. De kerkklok slaat tien uur. Het regent licht. Jan wil niet meer gevonden worden.

“Ja, zegt hij, we gaan binnen.”

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

19 aug 2021 · 50 keer gelezen · 0 keer geliket