Maanziek, fragment 5 uit het boek 'Maanziek'

23 apr 2015 · 4 keer gelezen · 0 keer geliket

Wat voorafging...

Mathis heeft nachtmerries. Niet zomaar nachtmerries, maar vreselijke dromen die steeds erger worden. Hij ontdekt dat ze, op één of andere manier, zijn leven beïnvloeden.

Dan ontmoet hij Mila, een meisje dat hem helpt om te vechten tegen de dromen. Ze vertelt hem dat hij moet leren om lucide te worden...

 

< Lucide droom >

'Een toestand waarin de dromer zich ervan bewust is dat hij droomt.

Vanaf dat moment kan hij of zij het droomverhaal naar believen veranderen,

in goede of kwade zin.

Op die manier kan de dromer bepalen wat er precies gebeurt

en hoe het verhaal zal eindigen.'

 

***

Ik [Mila] zit op een klapstoel in de keuken van Mathis. Bij het fornuis staat zijn zus, ze snijdt een tomaat in stukjes en gooit ze in een pan. Daarna begint ze een ui fijn te hakken.

Vanaf de bovenverdieping klinkt gestommel, en we kijken elkaar aan met een blik van verstandhouding. 'Hij zal er zo wel zijn', zegt ze, en ik knik.

Even later komt hij de keuken binnen en kijkt naar me met een verwonderde blik. Zou hij beseffen dat dit onwaarschijnlijk is? Maar hij schudt lichtjes met zijn hoofd en neemt plaats aan de eettafel. 'Broertje, is er iets aan de hand?' vraagt zijn zus, terwijl ze in de pan roert. 'Nee hoor', antwoordt hij snel. Ik rol met mijn ogen. 'Of misschien wel... Weet je, toen Sam doodging...' Tot mijn ergernis begint zijn zus te lachen.

 

'Zo te zien kan je wel wat hulp gebruiken bij je opdracht, is het niet?' Mathis staart zijn zus met open mond aan. 'Ik hoop dat je tenminste beseft dat dit een droom is?'

Ze giet een mengsel van ei en melk in de pan en ik hoor het sissen. 'Hoe weet jij...' begint Mathis. 'Wacht eens even... Er klopt iets niet! Als dit echt een droom was, dan zou je nooit zéggen dat het een droom was. Dat zou er veel te dik op liggen.'

Even staan we allebei met onze mond vol tanden. 'Wat een stomme discussie', zeg ik dan. 'Wil je je eerste lucide droom verprutsen door te onderzoeken of dit echt is of niet? Terwijl we zo veel interessantere dingen zouden kunnen doen?' Hij staart me aan, en ik zie hoe het langzaam tot hem doordringt dat het hem gelukt is.

 

'Eens even denken... Op welke manier kunnen we bewijzen dat dit wél een droom is?' peins ik. 'Ik weet het! We kunnen gaan vliegen!' Mathis' zus klapt in haar handen en juicht.

Hij daarentegen kijkt ons één voor één aan alsof we gek zijn geworden. 'Is dit... Kan dat echt? In een droom?'

Op dat moment begint de droom te veranderen. Donkere wolken pakken zich samen boven het huis. Shit, daar zijn ze. Een bliksemflits doorklieft de lucht, de donder rommelt. 'We moeten hieruit zien te komen!' roep ik.

'Maak je geen zorgen, ik heb alles onder controle', meldt zijn zus vrolijk. Ze strooit een handvol kaas over de omelet, haalt de pan van het vuur en slaat er hard mee op Mathis' hoofd. [...]

 

Wil je meer lezen?

Maanziek, fragment 1: http://azertyfactor.be/tekst-lezen/5721/maanziek-fragment-1-uit-het-boek-maanziek

Maanziek, fragment 2: http://azertyfactor.be/tekst-lezen/5760/maanziek-fragment-2-uit-het-boek-maanziek

Maanziek, fragment 3: http://azertyfactor.be/tekst-lezen/5828/maanziek-fragment-3-uit-het-boek-maanziek

Maanziek, fragment 4: http://azertyfactor.be/tekst-lezen/5881/maanziek-fragment-4-uit-het-boek-maanziek

 

Blijf je graag op de hoogte van de avonturen van Mathis? Volg 'Maanziek' dan op Facebook (Maanziekhetboek) en Twitter (Maanziek_boek)

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

23 apr 2015 · 4 keer gelezen · 0 keer geliket