Mahler en Malerei

17 jul. 2023 · 8 keer gelezen · 3 keer geliket

Schilder betekent  in het Duits Maler.

Mahler was geen schilder maar een magistraal componist en dirigent.

De vertolkingen van zijn werken onder leiding van iconen als Herbert von Karajan of Leonard Bernstein behoren tot de wereldtop in de klassieke muziekwereld.

Wie kon het droog houden in de film ‘Dood in Venetie’ van Luchino Visconti bij het Adagietto van Mahlers vijfde symfonie of in ‘Le Maître de Musique’ van Gérard Corbiau bij het Poco Adagio van zijn vierde symfonie?

In 1971 werd op zijn ‘Lieder eines fahrenden Gesellen’ de allereerste ‘pas de deux’ voor mannen gecreëerd door  topchoreograaf Maurice Béjart met de  twee legendarische sterdansers Rudolf Nureyev en Paulo Bortoluzzi.

Mahler trouwde met het mooiste en destijds mogelijk ook het frivoolste meisje van Wenen, Alma Schindler, dochter van een landschapschilder. De ‘himmlische Freude’ die het schilderij uitstraalt op de hoes van een langspeelplaat met Mahlers vierde symfonie toont aan dat zijn composities vergeleken kunnen worden met de kleurrijkste en diep ontroerende werken uit de schilderkunst.

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

17 jul. 2023 · 8 keer gelezen · 3 keer geliket